Nem kötelező

 

 

 

 

Pete László Miklós

 

Hétköznapi szerelem?

 

Shakespeare Rómeójáról (és Júliájáról)

 

Shakespeare tragédiájának forrása Arthur Brooke verse, amelyben az egymással torzsalkodó családok guelfek és ghibellinek. Ez a szöveg elítéli a két szerelmest, akik nem hajlandók szüleiknek engedelmeskedni – Shakespeare-nél megváltoznak az előjelek. Egyetlen más darab sem meri nyíltan képviselni a reneszánsz neoplatonizmus filozófiáját, a Rómeó és Júlia azonban a világirodalom legmerészebb drámái közé tartozik. Sok helyen ma is betiltott mű.

Céldráma, konfliktusos dráma, amelyben két erkölcs csap össze, a Jó és a Rossz. Hogyan analizáljuk őket? Erre egyetlen formula létezik: az emberiség morális egysége. Az első, amit a fiatalok leszűrnek, hogy konfliktus van a két család, a Montague és a Capulet között. Csakhogy ez nem hordoz drámai érdekeltséget. Nem ez a drámai konfliktus; abban a két család ugyanazon az oldalon áll. Torzsalkodásuk hozzájárul a drámai helyzet kialakulásához – amikor a függöny felmegy, a két klán régóta pusztítja egymást. Amíg Rómeo és Júlia nem találkoznak, ők is ide tartoznak, kezdetben nem különböznek kortársaiktól. Elfogadják a családi normákat, nem lázadók, követik, amit a két család előírt. Semmivel sem emelkednek ki, amíg nem lesznek szerelmesek. Attól kezdve azonban jobb emberré válnak. A patriarchális felfogás azonban kizárja a szerelmet. Az Istentől elrendelt, magasztos hierarchia uralmában egyenlőségen alapuló emberi kapcsolatnak nincs helye. Shakespeare műve ugyanakkor nem generációk harcáról szól. A fiatalokat két öreg támogatja, Rómeó versenytársa pedig nem idős férfi, hanem Paris gróf, akihez Júlia örömmel nőül menne; ha nem Rómeót szeretné. Az atya döntése akkor sem helyes, ha látszólag megfelelő házastársat talál a lányának. A patriarchális felfogás súlyos kritikája a jelenet, amikor a „lányát úgy imádó atya” lekurvázza gyermekét, amint az ellentmond neki. A két fiatal a szerelem miatt kerül szembe családja patriarchális felfogásával.

A szerelem nemcsak ezzel ellentétes, de az ököljoggal és az erőszakkal is; eszménye nem a hódítás, hanem a békés családi boldogság. A Rómeó és Júlia a szerelem következetes védelme és képviselete érdekében elszántan támadja az ököljogot. A Montague és Capulet családok hisznek abban, hogy a fegyverek igazságot tehetnek. Ha nem hinnének, nem öldösnék egymást. Már nem emlékeznek rá, mikor és miért kezdődött a viszály. Az ököljog erkölcse elveti a harc öncélú imádatát, a fiúkat mégis erre neveli. Az ilyen fiatal tipikus példája Tybalt.

Tybalt és Paris szerepeltetése jelzi az angol drámaíró koncepciójának mélységeit. Ezek a remekül kidolgozott, plasztikus karakterek a mű előzményét képező szövegekben nem szerepelnek. Rómeóval nagyjából egyidősek, pontosan mintázzák a patriarchális társadalomban lehetséges életfelfogások két típusát. Tybalt a krakéler, kötekedő, egyedül a harcnak élő ifjú iskolapéldája. A fegyverforgatáson kívül semmi nem fontos a számára. Nem anyagias, nem hatalomvágyó. Harcra szomjazik. Számára a harci tudáson kívül a legfontosabb érték a bátorság és a büszkeség. Az ő bátorsága azonban vakmerőség, büszkesége közveszélyes hübrisz. Ok nélkül kötekedik, Rómeó tartózkodását gyávaságnak érzi. Ez jelzi a harci erkölcs eredendő korlátoltságát. Tybalt a patriarchális felfogásban mindig ott rejlő militarizmus képviselője. Számára a szerelem másodlagos, az örökös harc és harci képzelgés között nem jut rá alkalom. Ha Rómeó nem óhajt verekedni vele, Mercutio megteszi. Törvényszerű, hogy előbb-utóbb életét veszti egy párviadalban. Rómeó számára azonban ez mást jelent, más dimenziót. A patriarchális erkölcs más oldalát testesíti meg Paris gróf. Nem krakéler, nem kötekedő. Ő is mindig készen áll a harcra, de ez csak néhány mellékes megjegyzésből világlik ki. Csinos és gazdag fiatalember, a veronai lányok álma. Amúgy: igazi konformista. Állítólag szerelmes Júliába, de úgy cselekszik, ahogy a patriarchális erkölcs elvárja: megkéri Júlia kezét az apjától. Mintagyerek; az elvárt erkölcs tökéletes megvalósítója. Rómeó szerelmével összevetve jövünk rá, hogy Paris gróf szerelme – üres. Nem igazi szerelem, csupán annak patriarchális megtestesülése. Mesteri, ahogy Shakespeare fellépteti ezt a két karaktert. A Rómeó és Júlia nem pusztán a két fiatal szerelmének ábrázolásától lesz forradalmi mű, ettől a két szereplőtől is. A kontraszt köztük és Rómeó között a darab egyik legfontosabb eleme.

A harmadik kulcsfontosságú mellékalak Mercutio. Érdemes tisztázni az ő szerepét is, Shakespeare-nél minden mellékszereplőnek világos dramaturgiai funkciói vannak. Mercutio szellemessége meddő. Ragyogóan idéz, gyorsan forog az esze kereke, de nem alkot. Nincs koncepciója. Süket és vak. Sejtelme sincs a barátja szerelméről. Nem veszi észre, amit lehetetlen nem észrevenni. Mercutio az alkalmatlan barát iskolapéldája. Csodálkozunk, hogy Rómeó még vele sem osztja meg boldogsága okát, de rádöbbenünk, igaza van. Mercutio méltatlan a bizalomra. Összetettebb jellemnek tűnik az előző kettőnél, pedig ugyanúgy jellegzetes képviselője a patriarchális erkölcsnek, mint azok, csak vastagabb rajta a műveltség máza. A darab egyik legfontosabb jelenetsorában lepleződik le. Amikor Tybalt hetykeségét Rómeó lerázza magáról, a magát szellemesnek, okosnak tartó Mercutio butának és rövidlátónak bizonyul. Tybalt kötekedését Rómeó elhárítja. Ha csak ők ketten vennének részt a társalgásban, a kötekedő Tybalt nevetségessé válna. Gyávának nevezhetné Rómeót, de ha az ettől nem inog meg, menthetetlenül komikussá válna. Mercutio jelenlétével azonban a jelenet más hangsúlyt kap. Nem feltételezi, hogy Rómeónak oka van rá, hogy ne verekedjen Tybalttal. A szellemessége és a műveltsége nem képes oda eljuttatni, hogy az erőszak gyarlóságát felismerje. Nem bízik a barátjában. Pontosan azt gondolja Rómeóról, amit Tybalt, hogy gyáva. Ő és Tybalt ugyanazon típus más-más változata. Shakespeare nem hagyja, hogy a szellemes ifjú komikussá váljon – meg kell halnia. Eddig a pillanatig Rómeó a kezében tartja a sorsát, még semmi veszve nincs. Élhetne. Ha nem nyúlna a fegyveréhez. Egy percig kellett volna kitartania. Máris megjelentek a Herceg emberei, hogy Tybaltot tömlöcbe vigyék. A próbatétel Rómeó számára túl nehéz, az élmény túl sokkoló. Egész életében azt tanulta, hogy a bosszú szent kötelesség. Megöli Tybaltot. A szerelem erkölcsével ez nem férhet össze. Eddig a kezében tartotta a sorsát, mostantól a végzet irányítja őt.

A Rómeó és Júlia olyan problémákra mutat rá, amelyek ma is jellemzik a szerelem hétköznapjait. Ezekből csupán néhányat volt tér felvillantani. Alapvető, ma is nagyon aktuális mű. Tartalékai felmérhetetlenek. 

 

Összes "nem kötelező" napló

 


 

Főoldal

 

2012. november 14.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Magad lehetszHáy János: TermoszBíró József verseiKürti László versei
Kontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnekEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png