Képzőművészet

 

novak_attila.jpg 

 

Novák Attila

Varrótű tangó

Csuba Anita öltözéktervező iparművész munkáiról

 

Rost, szál, szövet, vászon, ruha… Mindannyian életünk állandó és egyben legközvetlenebb társaként tekinthetünk rá. Az első puha, lágyillatú babaruha, a mindig lecsúszó, kitérdelt, kiszakadt tréning nadrág fűszaga, az első öltöny kényelmetlen, protokollmozgásra kényszerítő zártsága örök emlék a tudatnak és a testnek is. A konszolidált és a kihívó, a beilleszkedő és a provokatív közötti átjárhatósággal eltöltött ifjúkor, majd a hierarchikus öltözködés formakülönbségeibe való beilleszkedés vár szinte minden földi halandóra. A legvégén a hideg, rojtozott-csipkézett fényes selyem érzékeny, formakövető tulajdonsága az, ami diszkréten utal az alatta fekvő földi útjáról távozó korpuszára.

Testünk minden pillanatban kommunikál a környezetével, elsődlegesen a rajtunk lévő anyaggal, az öltözékünkkel. Azonban a ruha is jelez, visszaüzen a viselőjének. Sokszor nem is mi viseljük a ruhát, hanem a ruha minket! Teszi ezt mióta az ember társadalmi viszonyok között él.[1]

Az emberi vonzalomkeltésnek a „kültakarója” a ruha. Öltözékünk választása lehet ösztönös vagy tanult, alkalmazkodó a kor vizuális kódrendszeréhez vagy azt elutasító, ellenben mindig ott van az alatta lapuló vagy benne pöffeszkedő, a legjobb esetben az azt természetesen viselő egyén. Az ember egyéniségének és a ruha formájának, stílusának, egyben az üzenetének a dialektikája örök mozgásban tartja kettőjük viszonyát. Ez az állandó változásokkal, megújulásokkal teli viszony – a divat – minden kor társadalmába beférkőzik. A divat egyedi akar lenni a kor konformizmusához képest, egyben igazodik a már meglévő rendszerekhez is.

A Bárkában eddig két tehetséges fiatal festő és fotós barátomról, kollégámról írtam. A személyes közelség mellett a közös szakmai műfajok művelése is összetart velük. Most viszont idegen a műfaj, bár hosszú évek kötnek közvetve a ruhatervezéshez is.

Csuba Anita öltözéktervező iparművész is kollégám. Közel tíz éve együtt tanítunk a békéscsabai Szent-Györgyi Albert Gimnázium és Szakközépiskola iparművészeti tagozatán. Épp ezért is sok közös feladat köt össze minket. Tanítványból lett kolléga, iparművész és barát. Olyan műfaj az övé, amiben nem vagyok olyan mélységig járatos, mint az előző esetekben, de a több évtizedes kötődés, emberismeret engem szólított meg, talált rám.

Különös és romantikus, ahogy a gyerekkori hatások lassan, de biztosan terelik az embert a pályaválasztás felé. A békéscsabai születésű Csuba Anita esetében az egyik legérdekesebb motiváció a mozgás szeretete és művelése. Kisgyerekkorában tornász, majd az általános iskolában sportoló, e mellett kezd egyre többet és tudatosabban rajzolni. Ekkor találkoztam először az örök eleven, dinamikus, és igen kritikus kamaszlánnyal, aki már akkor külön utakat keresett. A többre vágyás elégedetlensége sarkallja, hogy művészeti középiskolai felkészítő rajztanfolyamra jelentkezzen. A felkészítés befejeztével Békéscsabán marad, mivel az akkori Ruhaipari Szakközépiskola a művészeti képzés irányába is lehetőségeket teremt.[2]

Az első évben nem sikerül a bejutás a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre, ezért Budapesten marad ahol dekoratőrnek és kirakatrendezőnek tanul, mellette a Corvin Rajziskolában fejleszti tudását. Másodszorra, 2000-ben sikeres felvételit tesz, s bekerül az öltözéktervező szakra. Tanára, Sárváry Katalin divattervező, textilművész a „még alakítható” növendéket a ruhatervezők közé választja, s különösen szereti divatrajzait.[3] Egyetemi tanárai, akik a rajzot tanítják, Haász István festőművész, a kortárs magyar geometrikus absztrakt festészet meghatározó alakja és Szemethy Imre grafikus, kinek tanítási módszerében is jelen van az alkotói világának absztrakt, elvont, fogalmibb kifejezésmódja. Az egyetemi vándor féléves szövő képzés hozza meg számára alkotói stílusának megtalálását, kialakulását. Pauli Anna textilművész irányítása mellett válik számára fontossá a kézi szövésű ruha és az egyik legősibb technika, a csomózás. Ekkor kezdi felvágott anyagcsíkokból, makramészerűen készíteni vizsgamunkáit. Az egyetemi évei alatt Erasmus ösztöndíjjal a London College of Fashion divatiskolájában bővíti tudását.

            Csuba Anita számára meghatározó lesz az anyaggal való erősen személyes és manuális kontaktus. A tervezőjelöltnek más látószögből, új perspektívából mutatja meg magát az anyag a frissen felfedezett úton. A textil átlényegül, eredeti formáján túllépve alkalmazkodik az emberi arányokhoz a gyűrődések és hajtások által, s a hagyományos népi technikának, a piézésnek a módszere válik az egyik legfontosabb alkotói módszerévé. A piézés, a kézi tűráncba szedés technikája, amellyel az alsó, vagy felső ráncolt szoknyát készítik csipkedíszítéssel. Diplomamunkáját, a Trendi menyecskék című városi öltözékeit is a népviselet ihlette.

            Csuba Anitánál a mozgás kifejezése, a belülről jövő döntések és a spontaneitás, az állandó kontaktus és a változtatások, s a létrejövő perszonális geometriai rendszer körreliefként is felfogható művé változtatja a női testre simuló textíliát. Célja a nő érzelemvilágának ruhába formázása. A vágy-vágyakozással összekötött Melankólia megnevezésű ruháiról egy alkalommal a következőket vallja: „Az »egy kis szürke« ruháknál alapvetően egy érzés volt a kiindulás, a melankólia, érzések és gondolatok egymásutánisága, a gondolatszösszenetek játéka, akár egy szürke esős délutánon az ablakból kitekintve a tájra. Amikor minden olyan szürke. Egy állapot, amelyben az ember ott marad egy ideig, hagyja magát, sodródik vele.”

Munkáinak jellegzetességévé válik a kézművesség. Akár egy ókori fibula geometriájának manufakturális szabálytalansága, az arany sodronydíszek kis deformitásai, úgy a gyűrődések, hajtások és csomózások kis különbségei teszik egyedivé és személyessé a végső kompozícióit. Az összehajtott, összevarrott, összegyűrt, átlényegített textil túllép eredeti síkszerű karakterén. A geometrikus szabás (négyzet, háromszög, kör), az összehúzások és az előbb említett technikai módszerek által a domború drapériák felületének ritmusa megmozdul, táncol.[4]

A másik fontos elem Csuba Anita terveiben a magyar népviselet tanulmányozásából eredő formai változatosság. Kissé pajzánnak tűnhet, de a felső szoknya színessége helyett az alsószoknyák egytónusú vásznát és ráncainak elsődleges szerepét tekinti fontosnak, a blúz ráncolásából, a pendely és gatya összehúzásából létrejövő izgalmas fodrozódást és ránctengert. Modelljei az ősi és a mai formanyelv izgalmas összhatásaivá válnak.[5]

A fiatal, 1978-as születésű iparművész, Csuba Anita így vall a nemrég megjelent Csabai arcképek című, Gyarmati Gabriella művészettörténész által írt kötetben: „A diplomakollekció témája megalapozta a további szakmai munkámat, ugyanakkor fontos kérdés maradt számomra a ruha és a test viszonya, a személyiség és az éppen divatos testideál kapcsolata, a női test, mint kifejező eszköz a régi világban és a mai kulturális életben. Természetesen számos dolog inspirál, elsősorban a közvetlen környezetem, a természet, a táj, a növényzet sokfajta megnyilvánulása színekben és formákban, felületekben, textúrákban. Úgy gondolom, ezek a felületek számos lehetőséget kínálnak a textiltervezés során a feldolgozásra, átírásra, sajátos asszociációkra.”

A tervező iparművészeti tevékenysége mellett rendkívül fontos a tanári munkája is. Az iparművészeti tagozatunk arculatát leglátványosabban azok a divatbemutatók reprezentálják, amiket ő állít össze a tanulóink munkáiból.

Csuba Anitával beszélgetve nem lehet kihagyni azt a kérdést, hogy miért jött vissza Békéscsabára a gyökerekhez. „Büszke lokálpatrióta vagyok!” Kapom meg az egyenes választ. Azt is tudom, milyen álomszerűen képzelték el párjával a természetközeli lakhelyüket, mennyire fontos számukra a természetközeliség, a csendes kis folyó, az Ókörös, aminek partján fel is építették azt. „Imádok ott lakni, ülni a parton, nézni az ezernyi érdekes formakincsét a természetnek.” Közben a kezében látom az akvarelljein, ahogy fodrozódik a víz, fölötte a nádszálakat, amint összebújnak, s leveleikkel egymást érintve a szél ritmusára táncolják a szerelem örök táncát: a tangót.



[1] Az állatvilágban egyszerűen de egyértelműen jelez a szín, a forma és a méret. Na, nem a ruha, hanem a bőrpikkely, a toll, a szőr, a szarv, az agancs. Ki megmutatja magát, ki elrejtőzik a túlélési stratégiája szerint. Viszont minden állatfaj éves ciklusában van egy időszak, amikor megfeledkezik az ösztönös óvatosságáról. A fajfenntartás ösztönétől vezérelve a rejtőzködő is megmutatja magát, a vad még vadabb lesz. A mozdulatlanságból őrült rohanás, a szürkeségből színek végtelen árnyalata lesz. Feromonok után kutatnak a jacobson szervek. A párválasztás rítusokkal, vizuális és cselekvési koreográfiákkal jár. A cél jobbnak, dominánsabbnak, érdekesebbnek és vonzóbbnak látszani a többinél. Ez az ősi és ösztönös viselkedés megfigyelhető az emberi párkapcsolatokban is. Az elsődleges információ továbbra is a látvány nyújtotta vizuális élmény maradt.
[2] 1993-ban a Horváth Klára által vezetett iskolai, heti egy rajszakkör jelenti a fejlődés lehetőségét. A legnagyobb örömöt a kézzelfogható és látható, több ezer forintos divatlapok jelentik számára. Ezek kincset érő aktualitások egy középiskolásnak! A „kifutós” lányok fotói lesznek a modellek a rajzokhoz, s ez a bevésődés később az egyetemig elkíséri. Az újságokból arcokat nagyít, kartonnyi méretű pasztell rajzokat készít. Édesapjától tizenhat évesen megkapja a festőállványt, amin szétvágott lepedőkre művészeti albumokból csendéleteket fest. Az ösztönös kísérletezés korszaka ez. Az érettségi után még két évig marad az iskolában a művészeti képzésen 1997 és1999 között. Osztálytársai között ott van a későbbi iparművész, Bányai Inez, és a szintén a sikeres lakberendező, Ördög Alíz is. Tanárai vezetésével tudatosan, pályaorientáltan készül az egyetemi felvételire. Az iparművészeti tagozat alapítója, Adorjánné Szabó M. Katalin, a festő Gnandt János és Slezák Lajos, valamint Rippl Renáta és Szücsy Krisztina iparművészek segítik szakmai fejlődésében. Ekkor újra látogatja a városi középiskolás művészeti alkotókörömet is, sőt hétvégenként az iparművészeti egyetem előkészítőire is rendszeresen feljár a fővárosba.
[3] Csoporttársai között olyan későbbi iparművészek vannak, mint Nagy Adrienn (Rienn márka) és Pazicski Miklós (pazicski design).
[4] Azt a tangót látom magam előtt, amit tavaly nyárelőn Anita a férjével a csodás, mesebeli kis vízparti házuk kertjében végzős tanítványaink unszolására lejt. Az örök csábítás temperamentumos ritmusait teljes összhangban, professzionális módon előadva. (Ma is egy párt alkotó versenytáncosok.) Talán itt értem meg, jövök rá arra, ami nála belülről és kezdetektől fogva ott van. A mozgás, a ritmus és a szenvedélyesség erős jelenléte az alkotói munkásságában is.
[5] Jelentősebb kiállításokon, divatbemutatókon való részvételei: 2005: Lakástrend & Design Kiállítás, Érzékek Iskolája – Divat Performance, Műcsarnok, Diploma kiállítás, Ponton Galéria Budapest; 2006: Textilművészeti Triennále, Szombathelyi Képtár; 2007: A Textilművészeti Triennále anyaga az Iparművészeti Múzeumban, a Magyar Kulturális Intézet divatbemutatója, Bukarest; 2009: Craft & Design – Irányok utak a kortárs magyar iparművészetben, Iparművészeti Múzeum; 2011: Pentatónia – kortárs magyar öltözék kiállítás, Balassi Intézet, Brüsszel; 2012: Diva(t)bemutató – Pentatónia, Gombold újra! az Operánál; 2013: Pentatónia – a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége (kortárs öltözék), Milánó, Békéscsabán, a Jankay Galériában eddig három csoportos kiállításon voltak láthatóak munkái 


Megjelent a
Bárka 2015/2-es számában.


Főoldal

2015. május 29.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Ajlik Csenge verseiLövétei Lázár László: SzervraktárMarkó Béla verseiFinta Éva versei
Kontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnekEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png