Képzőművészet
Fejléc



Szilágyi András
Felhő-széken
(Elhangzott a Békés Megyei Jókai Színházban 2007. április 4-én, a Ma lenne 59 éves Gubis Mihály című rendezvényen)



  Egy hősi halottra, a tragikusan elhunyt képzőművész barátunkra, Gubis Mihályra emlékezünk ötvenkilencedik születésnapján. Nem harctéren, nem fegyver által esett el, hanem az önzetlen alkotói segítség egy nyelvet beszélő nemzetközi művészet-terepén. Mint ismert, egy kínai alkotó elkészült női bálványszobrát segített felrakni a teherautóra a németországi Mundelsheimben lévő nemzetközi művésztelepen. A megbillenő szobrot a testével próbálta megtartani, megvédeni. Valósággal átölelte. De hirtelen rádőlt, és átdöfte a Gubis Mihály szívét. Engedjék, engedjétek meg, hogy műveinek hátterében a tragikusan lezárt életpályáját röviden áttekintve, de a lényegét kiemelve emlékezzek róla.
  Gubis Mihály 1948. április 4-én született Békéscsabán. A sors elrendelésének látszik, hogy a betűtestek ihletet adó környezete, valamint személyiségének nyitott, szenvedélyes természete a képzőművészet iránt valódi tehetséget rejtett. Gubis Mihály vizuális alapképzése elsősorban a békéscsabai nyomdaipar és tipográfiai hagyományaira épült. Ifjú korában, a városban már akkor legendás hírű pedagógus, Mokos József képzőművészeti szabadiskoláját látogatta. A középfokú iskolai évek után, 1967 és 1968 nyarán a Fodor József és Hézső Ferenc által irányított Mártélyi Művésztelepen dolgozott. 1969–1970-ben már a budapesti Gutenberg-és Vasas-szakkörök tagja, ahol tanára az a Xantus Gyula volt, aki a Képzőművészeti Főiskolán is tanított. A felemlegetett betűemlékek azonban nem mentegetőzések, nem megértést kérő igazolások arra vonatkozóan, hogy a bemutatott alkotó számára már nem a formális intézményi keretek nyújtották a felsőfokú továbbképzést, hanem kivételesen érzékeny ösztöneivel maga választotta mestereit. Pályakezdése összefonódott az individuális szabadság és az önkifejezésben rejlő lehetőség szüntelen keresésével. A Kelet-Európában fekvő Békéscsaba a hatvanas-hetvenes évek történetében olyan kommunista ideológiával terhelt kisváros volt, amelynek léghiányos szellemi levegője nem csupán akadályozta, hanem tiltotta az avantgárd protestálást, a szabad életvitelt is felvállaló művészi formákat. Ezért Gubis művészetét sem lehet csupán az ábrázolt tárgyból meghatározni, hiszen ereje az ember és alkotás elválaszthatatlan, szerves kapcsolatában van.
  A tragikusan lezárt életpálya művészettörténeti gyökerei a grafikai vonalhoz, a geometria síkformáihoz vezetnek vissza bennünket, hiszen az egykori nyomdai szedő és tördelő „tegnapelőtt” még maga rakhatta, építhette fémbetűkből a szavakat, de az ólombetűs kiszedés túlhaladásával már a sorokból az oldalakat is! Tulajdonképpen már ekkor konstruált és komponált. Gubis Mihály kialakuló művészetének éppen az a titka és esztétikai gyönyörűsége, hogy gyakran kész elemekből, szigorúan kötött alkotórészekből kellett megteremtenie, megkonstruálnia saját képi világát. Alkotó sorsának nehézségi ereje mindig vissza-visszahúzza Békéscsabára, de folyamatosan keresi az eltávolodás lehetőségét is. Díszletfestőként és kellékesként a békéscsabai Jókai Színházban dolgozik, majd a Magyar Hirdető és Mezőgép Vállalat reklámgrafikusa. Szinte eleve elrendelt eseménynek tűnik, hogy saját alkotói fantáziavilágából – a Budapesti Műhely alkotócsoport 1976-ban Békéscsabán megrendezett kiállításának hatására – a betűképek lépték- és arányrendszerét hívja elő.
  A fentiek alapján számára ez egyszerre volt régi és új választás. Régi, hiszen ismerte a tipográfia alapjait, egyben új is, mert nem csupán a Bauhaus funkcionális esztétikai programjával, hanem Moholy-Nagy László művészetével is megismerkedett. A geometrikus-konstruktivista szemléletben alkotó Budapesti Műhely közvetlen előképe és példája nyomán 1976-ban létrehozta fiatal alkotótársaival, Ignácz Annával, Lonovics Lászlóval és Trombitás Tamással a Békéscsabai Műhely elnevezésű alkotócsoportot. Még ebben az évben bekapcsolódott a majd másfél évtizeden keresztül működő Békéscsabai Grafikai Művésztelep munkájába, és a szokásosan a Munkácsy Mihály Múzeumban megrendezett Országos Alkalmazott Grafikai Biennálénak is rendszeres kiállítója volt. Az előbbi részeként 1977-ben Fajó János konstruktív szemléletű „multiplikációs” programjában is részt vett. Szitatechnikával, számozott példányokban konstruktív szemléletű grafikai nyomatokat készített, de festményeket, és nem utolsó sorban hajlított alumíniumplasztikákat is. Különbözése – már a nyolcvanas évek elején – az avantgárd konceptuális formái felé vezetett. Ez a szemléleti változás már nem a szocialista „puha diktatúra” konszolidációjában, hanem a hivatalos művészettel szemben álló ellenkultúra etikai helytállásban teljesedett ki. Ennek alkotói újdonsága, hogy a kiterített vonalhálók logikai célszerűsége költőivé, „hullámtermészetűvé” vált, mintha a vonal egy ismeretelméleti fogalmi háló átváltozása volna.
  A keletkezés formáját őrző vizuális jel redukciója felé fordul, amelyben a teremtő gesztusok az emberi létezés eredete, archaizmusa sejlik fel. Ezt jelzi a sávrendszerek visszahajló, visszapöndörödő szalagképe, amely már az ikon-jellegű ábrázolás eredetéhez és minimalizálásához vezeti őt vissza. Az ikonkép a benne keletkező szenvedélyek hatására képikonná válik. A kettős kereszt formája mögül pedig az élő emberi test, majd az azt helyettesítő „ember-idol” képi metaforája tűnik fel. Ez a nyitott (bővíthető), hálós szerkezetű vonatkoztatási jelrendszer az, ami az emberi lét és a saját élete mögött is rejtőzik. Pontosabban az ezt kifejező hiány már-már filozófiai fogalom-állítássá válik vizuális szellemterében, amely elvezett bennünket a képi kultúra mágikus-mitológiai rétegeihez.
  A föld-, illetve terepművészeti akcióktól (land-art) egészen a performanszig olyan műtárgystátusokat keres és alkalmaz, amit a vizuális kifejezés eszközeinek tudatos elszegényítésére épít. A képzőművészetben eddig idegen – Perneczky Géza szóhasználatával – „istállószagú” fa- és fémtárgyakat (ready made) is beépít a műveibe (ajtó, szék, kasza, fa, vas, műanyag), sőt az alkotás során hegeszt, köszörül, csiszol, fűrészel, ácsol is. Meghatározóvá válik életműve alakulásában, hogy 1984-ben csatlakozik a szentendrei Vajda Lajos Stúdióhoz, azóta szobraival, grafikáival, festményeivel és képtárgyaival a csoport kiállításainak állandó résztvevője.
  Gubisnál végigkövethetjük a több műfajú formaképzés mögötti szellemi nyitottságot, de a belső történések, ösztönös mozgások töredékességét, szakadozottságát is. Fokozatosan kialakítja a tíz alapelemre leegyszerűsített rendszerét (vonal, háló, kereszt és annak kontúrja, zászló, kocsi vagy szekér, kabát, sátor, bot vagy bunkó, torony vagy obeliszk, szék), valamint ezek metaforikus jelképrendszerét. Egészében a hagyományos képi-jel (jelkép) képzettársításainak, metaforáinak felülvizsgálatáról, illetve jelentéseinek kitágításáról van szó. Pontosabban jelkép-traszformációkról.
  A rendszerváltozás után új élet- és kifejezési lehetőség után kutat. A helyi MASE BÁT képzőművészeti egyesület akcióinak keretében már a helyi művészeti élet küzdelmei, felszabadító, de megcsalatott illúziója sejlik fel. Őt idézem: „engem itthon sosem fogadtak be, de ide tartozom, őseim is itt éltek.” Némi rezignáltsággal teszem hozzá, hogy ez a város hivatalos szellemi ereje nem tudja, nem tudta megbecsülni saját értékeit. Szomorú, de még posztumusz sem kapta, kaphatta meg a Békéscsaba város kultúrájáért elismerést.
  A Hernád völgyében elterülő Fony nevű településen megszervezi a Kertalja Művésztelepet, majd új esztétikai program igézetében létrehozzák a Patak elnevezésű alkotócsoportot is. Kísérletet tesz az otthon, az élet és a művészet organikus egységének újjáteremtésére. A program szerint a művészet – még a 20x20 cm-es képméretbe sűrített művek is – közösséget teremtő és annak tagjait felemelő erővé válhat egy kis falu életében is. E közösségi érzékenység pecsétjével hitelesített személyesség és léthiány jelenik meg a ciklusba szervezett szék szimbólumában is. Gubis Mihály korunk kiürült jelképeit nem csupán a közösségi képi-jel motívumaival, hanem személyesen átélt élményeivel is hitelesíti, amelyben még a saját székhez kötött gyermekének elvesztése miatt érzett fájdalom döbbent némasága is benne van. Így a saját sorsához elválaszthatatlanul kötődő szobor-székek a világ egészét behálózva váltak volna „egynyelvenbeszélő” konceptuális állítássá. Gubis ugyanis az öt földrészen és a Föld két pólusán egy-egy tájba illesztett székszobrot kívánt felállítani. Ha terveihez képest részlegesen is, de a még életében Magyarországon, Kazahsztánban és Erdélyben felállított székplasztikái a különböző kultúrákat esztétikai minőségükkel és költői metafizikai erejükkel kötik össze. Szándéka szerint így minden kultúra megtalálhatja saját arcát, miközben alkotójuk már örök idők távolából, Felhőszéken ülve néz le ránk!




Láb


Kapcsolódó:

A képzőművészeti rovat  legfirssebb írásai

Veszprémi Nóra: Paál László kiállítása (megnyitó)
Kiss-Szemán Zsófia:
Képek és fogalmak

Főlap

2007. április 16.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Magad lehetszHáy János: TermoszBíró József verseiKürti László versei
Kontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnekEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png