Papírhajó - Füttyögés és nahátozás

 

Egy különc srác feljegyzései

 

Lovász Andrea:

 

Kis hétköznapi boldogság

 

 

Kamaszkorban fiktív személynek leveleket írni nagyon gáz – vagy éppenséggel nagyon is cool. A regény főhőse, Charlie tizenöt évesen kezdi írni leveleit, és a részletgazdag, pontosan rögzített, elmesélt történet éppen a fenti választás esetlegességét hivatott erősíteni. A 90-es évek elején, egy amerikai középiskolában és vonzáskörzetében játszódó történések ideáltipikusak: beavatás, bulik, iskolai bál, meccsek, piálás, első cigik, szerelmek, beadandó esszék, jófej tanár – a kelet (közép?)európai olvasó tudni, ismerni véli a miliőt is, a szereplőket is, minden klisé szépen, kimérten adva, berendezve. (A végén lehetőleg ne legyen nagy tragédia – persze, ha időközben meghal az egyik szereplő, az csak a tragikumot, így a katarzist erősíti, belefér.) Chobsky regényében ehhez adott még néhány kábítós próbálkozás, egy homoszexuális legjobb barát és egy molesztáló nagynéni – és az utóbbi motívum már önmagában is elég ahhoz, hogy mellékvágányra állítsa Charlie-t (az eredeti cím, The Perks of Being a Wallflower, pontos fejléce a regényben soroltaknak).

     A boldogulás hétköznapi és filozófiai értelmében vett eseményei zajlanak folyamatosan: a hiperérzékenységig különc kamaszfiú barátot és szerelmet keres/talál, s eközben (számára és környezete számára is) csak lassan és a könyv legvégén derül fény múltjának titkára: a Helen néniről szóló álom valóban és ismétlődően megtörtént. Ezzel a háttérfénnyel Charlie viselkedése, tettei, végletekig vitt megfelelni, segíteni akarása megmagyaráztatnak – de hát nem igazán a magyarázatra kíváncsi az olvasó. A főhős figurája (legyen az itt éppen egy gyerekkori trauma eredménye) önmagában is megírja a könyvet, ráadásul az egyes szám első személyű elbeszélő közel engedi az olvasót magához, és elég hiteles és komplexen problematikus ahhoz, hogy sikerre vigye a művet. Mellesleg itt a mellékszereplők, pl. a titokban terhességmegszakító nővér, akit a fiúja pofoz, az erőszakosan partnerré avanzsáló Mary Elizabeth, a homoszexualitása miatt durva ellenállásba, hárításba ütköző Patrick mind fontos és pontos figurák. Lehetne a könyvet akár korrajzként olvasni, kicsit hitetlenkedve – csak felnőtt olvasóként bizarr a regény történéseire ilyenszerű ámuldozó nosztalgiával gondolni (közösségi portálokon, chat-szobákon még innen). Talán izgalmas lenne a zenék (sok jó zene, felsorolva, „válogatás kazettákra” másolva) lenyomozása – de hát a zenéknél még izgalmasabb az, hogy Charlie mit gondol róluk, mire kellenek neki, miért tartja ezt vagy azt fontosnak. Kicsit más a helyzet az olvasmányokkal: a főhős által (aktuálisan éppen) olvasott, így kedvenceivé váló könyvek ismerete nélkül e regény jónéhány mozzanata, értelmezési síkja rejtve maradhat – nem feledve azt a (sajnos jól látható) szerzői szándékot, hogy megelőlegezze, tálcán kínálja a regény irodalmi, világfilozófiai kontextusát.

     Az imígyen kellőképpen összetett és több irányból megvilágított központi figura jól látható, a monológ-formával megerősítve már-már zavaróan transzparens. És ez a csupasz (bocs!) felmutatás igen gyakran, mintegy szükségszerűen „örökérvényű” revelációkban, kinyilatkoztatásokban, szentenciákban csapódik le: a főhős tételmondatai máris sikeresebbek, mint maga a könyv. (Az, hogy a megfilmesített változat mennyit javít vagy ront egy könyv befogadási lehetőségein, nos, az egy másik probléma.) Charlie mindettől (vagy mindezek ellenére?) abszolút szerethető, és nem attól, hogy Harry Potter-típus, hogy érzékeny, hogy lúzer (merthogy, a látszat ellenére, nem az). Talán csak attól, hogy ő az igen válasz minden kamaszkori és minden felnőtt kérdésre. A napjainkban játszódó útkereső, szorongó, neurotizált yong adult könyvek karakteres és erős nem vagy talán válaszaival szemben még szokatlanabb ez a hang. (Lehet, hogy a húszévnyi visszalépés ennek hitelesítéséhez valóban szükséges volt?)

     Az, hogy Charlie kedves és igyekszik boldognak látni a környezetét, éppen elég a boldogsághoz – és a katarzishoz is. A könyv (minden kitapintott egyéni és társadalmi fájdalmas gócpont ellenére is) amolyan poszt- és premodern tündérmese kamaszoknak Végül is arról szól, hogy minden jó, vagy legalábbis az lehet, a család, a barátok, a szél az arcunkban: „És ez pont elég volt ahhoz, hogy úgy érezzem, nincsenek korlátaim.”

 

(Stephen Chobsky: Egy különc srác feljegyzései, ford. Gyuris Norbert, Alexandra, 2012, 240 oldal, 2699 Ft)

 


 

Főoldal

 

2013. február 26.
Szakács István Péter tárcáiZsille Gábor tárcáiMagyary Ágnes tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Lövétei Lázár László: SzervraktárSzélyes-Pál Dániel verseiPapp Attila Zsolt verseiBorsodi L. László versei
Szakács István Péter: Az örökségBecsy András novelláiKovács Dominik − Kovács Viktor: Hideg falakBanner Zoltán: A fiam első levele
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg