Papírhajó - Füttyögés és nahátozás

 

002hetvenhetjszhu 0

 

Farkas Wellmann Éva:

 

A részvétel lehetősége

 

A vas a legértékesebb minden fém közül, hiszen azzal műveljük a földet és védjük a hazát – így hangzik a népmese tanulsága, melyen Zalán Tibor szövege alapszik. Mégis, itt a végkicsengés, és az ehhez vezető út jóval bonyolultabb/árnyaltabb ennél – sőt, az okok, körülmények is többrétűek, mint elsőre gondolnánk. Szöveg, rendezés és közönség együttes munkája az a játék, melynek során kérdéseinkre válaszokat és újabb kérdéseket is kapunk. Mert az előadás erényei és apróbb hibái a közönség bevonásával kétségkívül kapcsolatban állnak.

     A Hetvenhétnek – mint az interaktív előadásoknak általában – azzal a kockázattal, veszéllyel kell szembenéznie, hogy a teremtődő kapcsolat áldozatul kívánja majd a darab folyamatosságát. Mert ha a válaszok előre tudhatóan egyértelműek: didaktikussá, egyhangúvá válhat a történet; viszont, ha túl nagy teret enged a rendező a beérkező ötleteknek: könnyen kisiklik vagy parttalanná válik az előadás. Ezúttal a Kobold (Huzella Péter) volt felelős azért, hogy ez ne így történjen. A gyerekeket többféleképpen vonták be a mese terébe. Valószínűsíthető, hogy a Merlin Színház-beli, illetve a szombathelyi Weöres Sándor Színház-beli Hetvenhét-rendezés sikereiből már komoly tapasztalatokat hozott a rendező, Jordán Tamás. Például azt, hogy az előadás előtti félórában a vállalkozó kedvűek különböző állatokká varázslása (arcfestéssel, egyszerű jelmezzel) milyen jelentősen járul hozzá a jóindulat megnyeréséhez.

     A darab interaktivitását ezúttal azonban nem pusztán a több síkon mozgósított gyermeki figyelem jelenti: egy olyan párbeszéd is, amelyet a gondolkodó ember hoz létre a mesével. Ez az előadás számos kérdést tesz fel annak a műfajnak, amelyet többnyire egyszerűen elfogadunk, élvezünk. Remek eszközzel: az iróniával. Például, ha három királyfi van: miért ne lehetnének magasságukat illetően pontosan fordítottan növekvő sorrendben, miért kellene a gonosz mostohát (Bora – Fehér Tímea) és gyerekét (Lajos – Szőke Norbert) törvényszerűen elpusztítani, miért ne lehetne bocsánat, miért ne volna egyénisége a két nagyobb királyfinak is (a népmesékben elmosott arcok helyett)? Az igazságnak miért ne lehetnének árnyalatai? Sőt, mindezen is túllép a kérdés-sorozat, és nagyon alapvető problémát feszeget: a legkisebb királyfinak sem a hagyományos módon „jár” a jutalom, sőt, egyáltalán nem biztos, hogy a legrátermettebb a trónra. Igazságát mindössze a király előre meghatározott kérése igazolja: hogy „a legértékesebb ajándékot hozzák” vándorútjukról, valamint – ami a varázslóként/erdő szellemeként megfogalmazott igénye – „a szívükre hallgassanak a fiúk”. Igen szépen, felépítetten válik egyértelművé, hogy az erő és az okosság önmagában nem vezethet célhoz – csakis az nyerheti a legnagyobb jutalmat, akit az érzelmei vezetnek.

 

035etvenhetjszhu

 

     A szöveg kiindulási alapja egy Illyés Gyula által gyűjtött mese, a Győző. (A gyűjtemény, melyben a mese megjelent, a Hetvenhét magyar népmese címet viseli. Könnyen lehet, hogy innen az ihlet a varázslatos szám be- és kiemelésére, az eredeti mesében ugyanis nincs meghatározó szerepe.) Illyés Gyula névadásait megkerüli Zalán. Ott a legkisebb fiút – predesztinációs gesztussal – Győzőnek hívják, testvérei Zoltán és Árpád. Itt Parszifál (Simai Szilárd), Kurzivál (Széplaki Bence) és Boldizsár (Szabó Norbert) vetélkednek a trónért. Szintén az előre eldöntöttséget cáfolja a színre vitt verzió, mely szerint Zalán a lányokat nem kezdettől szánja az egyes királyfiaknak, hanem csak egyéni döntésük alkalmával. Fontos, hogy egyébként is mindvégig megmarad a választhatóság. Ez az a kulcsmotívum, amelyet Jordán Tamás a lehető legegyenletesebben épít be az előadásba. A gyerekek bevonásával és Huzella folyamatos zenés-humoros jelenlétével sikerül elérni ezt a látszatot, mintha a képződő mese terébe bármikor lenne beleszólás. (Ennek remek rendezői megoldása például a piros, illetve sárga liánokon való leereszkedés lehetősége, azzal az iróniával társítva, hogy hiába a mostohatestvér ármánykodása a csereberével, vagy a gyerekek konfúz bekiabálásai: a fiúk úgyis mindig a megfelelő utat választják.)

     A mozaikcsalád ötlete szintén az újraíró leleménye, csakúgy mint a király és a varázsló azonossága. Mindkettőből jócskán profitál a szöveg, de a színrevitel is. A varázsló (Csomós Lajos) fergeteges magánvitája a visszhanggal egyszerre félelmetes és humoros, végül persze az utóbbi győz. Remek szó- és rímjátékok szövik át a teljes szöveget, majdnem mindig szerencsés kicsengéssel. Van néhány kevésbé sikerült, a gyermek-közönség számára nehezebben befogadható mozzanat: a választható lányok között Aranylány szőke nő-szerű, túlzott megformálása (Tatár Bianka), a „gyere velem, megmutatom a bélyeggyűjteményemet” típusú mondatok (hiányzik a reakció), a nem mindig egyértelmű parodisztikus szándék, a néha kissé konvencionálisnak, egyszerűnek tűnő díszlet.

 

032hetvenhetjszhu

 

     A gyerekeknek tetsző, sikeres előadás szinte minden összetevőjét ötvözi a Hetvenhét: minőségi és humoros szöveg, a részvétel lehetősége, vicces játékmester (aki a fülbemászó, jó hangulatú zenét is biztosítja), mindvégig kihívásokat rejtő fordulatok, az alakíthatóság illúziója és részben ténye. Igényesebbeknek még: az összes eddigi ismert mese és azok tanulságainak újragondolása. (A szünetekben kínált mindenféle földi jóról már nem is beszélve.)

 


 

Főoldal

 

2013. január 22.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiCsík Mónika tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Markó Béla verseiFinta Éva verseiFarkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokKiss Ottó: Lieb Mihály
Ecsédi Orsolya novelláiEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png