Versek

 

Marko-Bela nagyobb

 

Markó Béla

 

 

Allegória

 

                       Salvador Dalí: A Halál lovasa,

                       1935, olaj, vászon, 54 x 64 cm,

                       André-François Petit Collection, Párizs

 

Puha, akár egy korompalota,

amelybe lassan minden belesüllyed,

s hol nyilván minden vágyunk teljesülhet,

hiszen előbb-utóbb úgyis csak oda

 

jutunk mind, és a fényben fürdő bástya

leroskad később, de most még egész,

s nem tudja, hogy a sötétségbe vész

végül, ahogy az út felvert porába

 

fullad a fáradt s óvatlan vitéz is

- a rím kedvéért -, mint az ernyedt pénisz,

ha már kicsúszott, és csupán a rím

 

utal még rá, amíg be nem sötétül,

hogy formát lelt, de végre visszaszédül

magába, s ring saját hullámain.

 

 

 

Éppen olyan

 

                       Salvador Dalí: Lány az ablaknál,

                       1925, olaj, vászon, 103 x 75 cm, Zsófia

                       királyné Művészeti Központ, Madrid

 

Végigcsorog a fény a kék ruhán,

s éppen olyan az áttetsző anyag,

ahogy mögötte itt-ott fölszakad

a mélység, mint egy múló délután,

 

amelyen érzik még a reggeli

ablaknyitás: fény, illat, csend, remény,

s egy vitorlás a tenger tenyerén,

amíg az éjszaka majd elnyeli,

 

és jól tudom, hogy egy irányba néz

mind, aki él, s hogy mindig naprakész,

vagyis örök, hiszen a pillanat

 

végleg kinyílt, és többé nem lehet

mozdítani, s hiába rettegek,

mert nincs erőm, hogy megfordítsalak.

 

 

 

Árnyékok

 

                       Salvador Dalí: Nő rózsákból alkotott

                       fejjel, 1935, olaj, fa, 35 x 27 cm,

                       Kunsthaus, Zürich

 

Mert ha, tegyük fel, északról tekintett

a nyüzsgő tájra, persze alkonyat,

amit látsz, s hogy a női arcokat

most éppen mi takarja, szinte mindegy,

 

akár a haj, akár csokornyi rózsa,

hiszen néhány perc múlva hamuba

süllyed majd minden, és csak a puha

virágszirom hull rá a papirosra,

 

mint édeskés giccs, megnyúlnak az árnyak,

s a szörnyek tán egy pillanatig várnak,

és álmélkodnak még, ugrásra készen,

 

de hogyha mégis délről állt a festő,

akkor ez csupán a legeslegelső

átváltozás, s úgyis hiába nézem.

                      

 

 

Az égő vágy

 

                       Salvador Dalí: Az égő zsiráf,

                       1936-1937, olaj, fa, 35 x 27 cm,

                       Kunstmuseum, Bázel

 

Most éppen nyitva van a képen minden,

az egyik nőn egy sor üres fiók,

a másikból egy festett láng kilóg

s már-már lecsordul, de közöttük nincsen

 

még semmiféle kapcsolat, külön

úszik a felhő odafent az égen,

külön lobban fel a zsiráf szívében

a tűz, s külön folyik a nyers füvön

 

a láva, persze majd egymás után

csukódnak, idő kérdése csupán,

s míg férfi-zsebkendőt és férfi-inget

 

tesz-vesz, a női test is megtelik,

mert végre jól működő szerveit

beindítja, és észre sem vesz minket.

 

 

 

Identitás

 

              Salvador Dalí: Egy gránátalma körül röpködő

              méhecske által kiváltott álom, egy pillanattal

              ébredés előtt, 1944, olaj vászon, 51 x 40,5 cm,

              Thyssen-Bornemisza Alapítvány Múzeuma, Madrid

 

Csak nagyságrend kérdése, semmi más,

és nem kell több a festőnek, hogy végre

széthulló képzeletét utolérje,

s az a nevetséges identitás-

 

probléma, hogy tigrissel vagy darázzsal

küszködsz-e, és hogy te vajon ki vagy,

Isten talán, vagy csak saját fiad,

megoldódik egyetlen harapással,

 

mert álmodni maga az őrület,

ahogy felrobban már a gránátalma,

s a legszebb női testnek sincs hatalma

 

az álmokon, kitátott röptüket

a szörnyek majd becsukják, s virradatkor

rájössz, hogy képekből vagy, nem szavakból.

 

 

 

Fohász

 

                       Salvador Dalí: Antropomorf tengerpart,

                       1928,olaj, parafa, kő, vörös szivacs és fából

                       faragott polikróm ujj, vászon, 47,5 x 27,5 cm,

                       Salvador Dalí Múzeum, St. Petersburg, Florida

 

Nem állítható most sem, hogy már készek

vagyunk, mert nyilván semmi sem örök,

s az ember és a nyersanyag között

külön vonaglanak az alkatrészek,

 

és szinte mindegy később, hogy milyen

irányban éppen, lehet, hogy felépül

s lebomlik ugyanaz a test, de végül

úgysem talál magára senkiben

 

és semmiben a tenger, gyúrja csak

s mozgatja is a véres ujjakat,

míg nőni kezd az élettelen ágyék,

 

vagy csak hosszában megnyílt arc talán,

szétszedve fekszünk Isten asztalán,

hogy illesszen már egybe, mire vár még?

 

 

Megjelent a Bárka 2013/6-os számában.

 


 

Főoldal

 

2014. január 24.
Magyary Ágnes tárcáiKollár Árpád tárcáiSzakács István Péter tárcáiZsille Gábor tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Merkószki Csilla: Innen folytatjukHerbert Fruzsina: Főpróba
Tóth Krisztina: BetonútNádasdy Ádám: Na, felnőttekJenei Gyula verseiNagy Koppány Zsolt: Bocsánat, uram
Bíró Szabolcs: Égi menedzser – Ozzy Osbourne emlékéreAknai Péter: RuhatáramTakács Zsuzsa: Telefon, Halál és megdicsőülés, Méltó távozás Kovács Dominik−Kovács Viktor: Csirkevész
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Bekescsaba.jpgnka-logo_v4.pngmka_logo_mk_logo.pngpk__-logo_hun-01.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg