Papírhajó - Mentőöv

A_ki__ll__t__s_plak__tj__n_is_lyb__l.JPG

 

Szepesi Dóra

 

A művészet mesebirodalma

 

Elgondolkodtató, miért annyira nagy élmény ez a kiállítás, hogy többször is visszamegyek. Megleptek ezek a felnőttek számára is megragadó, nagyon színvonalas – tempera, ceruza akvarell – munkák, és úgy fogalmaztam meg magamnak, talán, mert az alkotók a művészet tiszta forrásából táplálkoznak. Szlovák gyerekkönyv-illusztráció élményemhez tartozik egy előzmény: három éve felfigyeltem két nálunk is kapható mesekönyvre, az egyik Alexandra Salmelától a Zsiráfmama és más agyament felnőttek címmel Polgár Anikó fordításában jelent meg, a történetekhez Martina Matlovičová készített illusztrációkat. A másik Monika Kompaníková Mélytengeri mesék című kötete volt (fordítója Pénzes Tímea), amelyben Veronika Klímová illusztrációi és a mesébe szőtt ismeretterjesztés líraian kedves élményt nyújt. 2017-ben, a TOP 50 gyerekkönyv díjátadóján meg is említette a zsűri, hogy a szlovákok aratnak a különleges gyerekkönyveikkel. Azóta most került újra látókörömbe szlovák gyermekkönyv, vagyis azok illusztrációi. Hadd tegyem hozzá, a könyveket is nagyon szívesen látnám az itthoni könyvesboltokban!

Ivan Jančár, a kiállítás kurátora megnyitója elején felvázolta a szlovák gyermekkönyv-illusztráció sajátságos helyzetét. Kitért arra, hogy az 1960-as években számos mellőzött képzőművész dolgozott gyermekkönyvkiadóknak. Ezen a területen ugyanis nem kellett megfelelniük a szocialista realizmus alapelveinek, a világirodalom klasszikus művei és a mesék kiadásánál tág teret hagytak az antik világhoz vagy a reneszánszhoz kötődő gazdag kiállítású alkotásoknak. Számos képzőművész valósíthatta meg ilyen módon elképzeléseit, néhányan a teljes alkotói korszakukban, igen magas színvonalon. Ezen az alapon folytatódhatott a gyermekkönyv-illusztrációk egyik, világviszonylatban is legnagyobb seregszemléje, az Illusztrációk Pozsonyi Biennáléja elnevezésű kiállítás-sorozat, amelyen mindig sikerrel szerepeltek a hazaiak. A hetvenes-nyolcvanas években némelyik művész – befutottak és fiatalok egyaránt – ötvennél több könyvet is illusztrált, a kiadók, főként a Mladé letá (Ifjú nyarak) támogatásával.

Természetesen a művészképzés magas színvonalát is meg kell említeni: a Pozsonyi Képzőművészeti Főiskolán a könyvgrafika és az illusztráció szakon rendkívüli alkotói légkör uralkodott, köszönhetően a tanároknak, mint például Vincent Hložník, Albín Brunovský vagy Dušan Kállay. Albín Brunovský tanszékén több generációt nevelt fel. Műveiben az irodalmi mű szellemiségéhez kapcsolódva hol absztrakt, hol realista, hol szürrealista elemeket alkalmaz. A tárlaton tőle a Pávakirály című könyvhöz készült akvarellekből tekinthetünk meg néhányat – és a kiállítás plakátjára is ezek közül került egy különleges kép. Itt-ott érezni a szimbolizmus és a szecesszió hatását. A képzelőerőre alapozó vonulatot fejlesztette tovább a szlovák illusztrátorok mai középnemzedékéhez tartozó Dušan Kállay; tőle az Alice Csodaországban című műhöz készült munkáiból láthatunk ízelítőt, ezért az alkotásáért 1981-ben megkapta a Hans Christian Andersen-díjat. Feleségével, Kamila Štanclovával közösen illusztrálta a Mennyei dicsőség című mesét, ebből szintén látható néhány kép. Miroslav Cipár rajzai, amelyek a Nagy utazási láz című történethez készültek, Reich Károly stílusára emlékeztetnek.  Figyelemre méltók Ľubomír Uchnár gouache, akril művei, ő Gulliver utazásai-t álmodta papírra. A keleti mesékhez készült illusztrációk, akár egy keleti szőnyeg, színesek és „sűrűszövésűek”, mint például a tárlaton bemutatott Marián Minarovič Az ezüst tübetejká-hoz, továbbá David Ursiny az Ezeregyéjszaka meséi-hez készült munkái.

Feltűnik, hogy a szlovák művészek illusztrációi legtöbbször figuratívak, a cselekményt dinamikusan ragadják meg. Szinte teljesen hiányoznak az absztrakt alkotások, ám gyakori bennük a humor – a kurátor megfogalmazásával élve –, a túlzás motívuma, magának az illusztrálásnak a szó szerinti öröme, ahogy ezt például a Peter Kľúčik a Harisnyás Pippi című könyvhöz készített rajzain látjuk. A tehetséges, új illusztrátorok munkái közül megemlítjük Zuzanu Bočkayová-Brunckovának a Túlságosan sok angyal című könyvhöz készült hatásos, kissé misztikus illusztrációit; Katarína Macurová Theo, a bolha című kötethez, Daniela Olejníková Orvosság a kis farkasnak című mesekönyvhöz készített illusztrációt, L’uboslav Pal’o pedig az örökzöld macska-egér konfliktust rajzolta meg, a Nem elkapni! címet viselő könyvbe.


 

Főoldal

2020. augusztus 10.
Szil Ágnes tárcái Nagy Koppány Zsolt tárcáiGyőrei Zsolt tárcái Éltető József tárcái
Egy nyomasztóan hosszú év történeteiA mérnökök háborúba mentek
Domokos Márton: Mit csinál a polcCsikós Attila: 1990
Katics ága és virága – novemberi bálok és jóslásokBabonák és libák
Márton László: Veronai lovagok harca az óriásokkalTompa Gábor verseiPoós Zoltán: Felragyogó, eszelős fény – Battonya, 1981Tóth Krisztina humoros versei
Fekete Vince: Porlik minta…Kiss László: Édes EmmaBödőcs Tibor: …ha lenne tengerünkHáy János: Szerelmes vers
Márton László: Nibelungok – Negyedik felvonásMárton László: Nibelungok – Harmadik felvonásMárton László: Nibelungok, II. felvonásZalán Tibor: El kell mondanom
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumProgramokFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKA