Színház

 

Szarka Károly

 

Kolbász, pálinka és vérfürdő

 

 

Csabai kolbásszal és csabai pálinkával fogadnak a Thália Színház bejáratánál – mivel sem vegetáriánus, sem absztinens nem vagyok, nagy örömmel kezdek ismerkedni a dél-alföldi ízekkel a pesti Broadway közepén. Közben már muzsikál Ferenczi György és a Rackajam, ezzel veszi kezdetét Egy békés, csabai színházi nap címmel a Békéscsabai Jókai Színház rendezvénysorozata a Vidéki Színházak Fesztiváljának keretében.

 

Thália 1

Ferenczi György és a Rackajam

 

Az idő napsütéses, kora őszi, a kolbász pikáns, enyhén csípős, a pálinka meg tiszta és erős, olyan, amilyennek a jóféle magyar házi pálinkának lennie kell. A koncert még tart, amikor a színház aulájában a békéscsabai színházigazgató, Fekete Péter belekezd előadásába. A téma a különleges színházi terek kialakítása és működtetése, terítéken a Jókai mellett a társintézmények: az Ibsen Stúdiószínház, a Porondszínház és a Szarvasi Vízi Színház.

 

Thália 3

Fekete Péter előadást tart

 

A Stúdiószínházzal kapcsolatban a mozgatható, mobil nézőtérről hallunk, és egy elhúzható falról, amelynek segítségével szabadtérivé alakítható a terem. Szó esik a cirkusz világát idéző Porondszínház alacsony költségvetésű felhúzásáról, illetve hazai útjairól: az utóbbi években megfordult több fesztiválon is. A Szarvasi Vízi Színház a fentiekhez képest nagyobb kuriózum a különleges vízparti helyszín miatt.

A nyári színházi esték Békéscsabán és Szarvason is sikeresek voltak: ismert helyieket kértek fel egy-egy est házigazdájának, ingyenes programokkal csalogattak nézőket, a koncepció az volt, hogy minden nap történjen valami.

Az előadás után próbálom megközelíteni az aulában elhelyezett kis asztalkát, ahol további kolbászfalatok tűnnek fel, és persze némi pálinka, de a népszerű asztalka megközelítése szinte lehetetlennek tűnik. Szerencsére a bejárat előtt is tart még egy ideig a kóstoló, így nem maradok le semmiről.

A színházteremben az újdonságnak számító, hazai fejlesztésű színházi surround-rendszert mutatják be, amelyet a kőszínházak közül elsőként és egyedül Békéscsabán alkalmaznak. Fekete Péter büszkén meséli, sőt többször is megemlíti, hogy a létra tetején állva, csavarhúzóval a kezében ő maga is részt vett a szerelés munkálataiban. A rendszer bemutatása a szavak szintjén egy kicsit zavarosnak tűnik, elmélyültebb hangtechnikai ismeretek híján legalábbis nehéz kihámozni bármit is az Elek Sándor által elmondottakból.

A bemutató közben Vantara Gyula, Békéscsaba polgármestere szól néhány szót arról, hogy mit is jelent a város számára a színház, aztán hogy ne csak elméletet kapjunk, hallunk hangeffekteket, és Szomor György is elénekel egy dalt, amivel végre közelebb kerülünk a megoldáshoz: mintha moziban ülnénk, a hangok több irányból érkeznek, az oldalt elhelyezett hangládákat a bemutató kedvéért Békéscsabáról telepítették ideiglenesen a Tháliába.

A Jókai Színház kiadásában megjelenő Bárkát a főszerkesztő Elek Tibor képviseli, a folyóirat ez évi számaihoz és a drámaíró versenyekre megjelent különszámokhoz is hozzá lehet jutni.

A szakmai előadásokkal, baráti beszélgetésekkel és a kóstolókkal el is telik a délután, közben egy kicsit értetlenül állok a bejáratnál tartott ellenőrzőkapuk előtt. Persze benne volt a programban, hogy lesz check-in, motozás és security-akció, na meg szerencsére épp nincs nálam bomba, lőfegyver vagy kábítószer, de ha már az új színházi hangrendszer a jelen, megrémülök, hogy ez a szigorú ellenőrzés lesz a jövő. Mint a reptereken.

 

Thália 5

Check-in, motozás, security akció

 

De nem, szerencsére nem, mindez csak játék, tulajdonképpen a gengszterfilmekre emlékeztető esti előadás, a Lear király felvezetése. Engem könnyedén átengednek az ál-biztonsági őrök, ahogy többi férfitársam kapun történő áthaladása közben sem sípol a detektor, viszont a hölgyek táskájában valahogy rendre találnak egy-egy elkobzásra ítélt fegyvernek látszó tárgyat.

A fő attrakció tehát Shakespeare klasszikusának, a Lear királynak modern adaptációja egy fiatal, de tapasztalt angol, Chris Rolls rendezésében. A kezünkbe adott anyagból kiderül, hogy az előadás sok pozitív kritikát kapott Békéscsabán, de itt azért fanyalgó arcokat is látni. A maffiavilágba helyezett történetet eleinte valóban nehéz hova tenni, de a régies nyelvezet, illetve a napjainkra jellemző ruházat (öltönyök, bőrkabátok) és kellékek (mobiltelefon, pizzásdoboz) kontrasztja nem zavaró, az új hangrendszerrel megtámogatott vihar pedig kétségkívül hatásos.

Az első felvonást záró jelenet, Gloucester gróf megvakítása a Tarantino-filmek legkegyetlenebb és legbrutálisabb jeleneteit idézi, ami nem tesz rosszat a darabank. A színészek játéka is emlékezetes, többek között a Lear királyt alakító Kovács Frigyesé, a Gloucester grófot játszó Bartus Gyuláé, vagy az Edgart megjelenítő Czitor Attiláé. Kár, hogy a kolbász és a pálinka elfogyott: vérfürdő ide vagy oda, néhány falat és korty jólesne a hosszú nap végére is.

 


 

Főoldal

 

2013. szeptember 11.
Vissza
Hozzászólást csak regisztrált felhasználó tehet!
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!
Hozzászólások
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.
Versek
Ványai Fehér József versei Fecske Csaba verseiVarga Melinda verseiFellinger Károly verseiFekete Vince verse Mózes Attila halálára
Prózák
Vajda Albert ismét csütörtököt mondAz úr operaénekes leszÖt perc életCzakó Gábor: Dávid herceg és térképFenn a Zangyalon
Kritikák
Én és nem-én - Tőzsér Árpád kötetéről „Égni fog itt minden” - Krasznahorkai László új regényérőlNő, bennemA só allegóriájának lepárlásaTelitalálat - Acsai Roland Szívhajítókjáról
Esszék, tanulmányok
Igehirdetés Borbély Szilárd felettA megértés kudarcai - Kosztolányi AranysárkányárólA Hargitától a Maguráig - A transzszilvanizmus időszerűségérőlKözjáték: az ember halálaBogdán László Vaszilij Bogdanov-verseiről
Drámák
Vörös István: Pisztoly az asztalonMario és A VARÁZSLÓBartis Attila: RendezésV á r k e r t i J u l i s k a, avagy a szerelmi bűzfészekPotozky László: Sztrodzsegon
A jó tanuló felel
Nem kötelező
Üzenet a palackban
Tündérkert
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
KezdőlapImpresszumMegrendelésProgramokFedélzeti naplóArchívum

Hírlevél Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKA