Gyarmati Gabriella
A monumentalista Kohán
A gyulai, páratlanul gazdag hagyatéki gyűjteményt gondozó Kohán Képtár anyagából válogatva a névadó mester, Kohán György festőművész születésének centenáriumán az országban több helyszínen az életmű általános bemutatására törekvő kollekciók kerülnek a közönség elé. A Kohán Képtár előbbiekkel ellentétben előnyt élvez, hisz az állandó kiállítások ritmusát megtörve megengedheti magának, hogy a gazdag gyűjteményből válogatva, választott tematika nyomán egy gondolatkörre fókuszálja a figyelmet.
A napokban Gyulán megnyílt új tárlat legfőbb célja és feladata, hogy a Kohán-œuvre jellegadó momentumát jelentő monumentalitást járja körül, egyben diskurzust kezdeményezzen a bemutatott műveken keresztül magáról a monumentalitás - gyakran tévesen használt - fogalmáról. A kiállított műegyüttesen keresztül maga Kohán világít rá arra, hogy a monumentalitásnak semmi köze az ábrázolás (nagy) méretéhez. Ez a kompozíció jellegében, a formaképzésben önmagában fellelhető arányrendszer a boríték méretű grafikai lapokon ugyanúgy tetten érhető, amiként a különféle méretű olajfestményeken és viasztempera táblákon is.
E Kohán művészetét alapjaiban meghatározó tényező joggal teszi a festőt a magyar és tulajdonképpen az európai képzőművészet monumentális hangvételű alkotói között iránymutató tekintéllyé.