Helyszíni tudósítások

 

 

 

 

A XVI. Magyar Drámaíró Verseny díjazottjai



A zsűri díjai:

 

Legjobb férfi főszereplő díja: Tege Antal (nagydíj), Janik László

Legjobb férfi mellékszereplő díja: Presits Tamás

Legjobb női főszereplő díja: Tarsoly Krisztina

Legjobb női mellékszereplő díja: Szilágyi Annamária

Legjobb darab: Zelei Miklós: A sivatag rózsája

Legjobb rendező: Nagy Viktor (Kiss Ottó: Várakozók)

 

 

További díjak:


Közönségdíj a legjobb előadásért: Karafiáth Orsolya: Godzilla, avagy tényleg a cunami áldozata lett a magyar paprika?

A Magyar Rádió különdíja: Jancsik Ferenc

A Duna TV rendezői különdíja: Szalay Krisztina (Karafiáth Orsolya: Godzilla, avagy tényleg a cunami áldozata lett a magyar paprika?)

További különdíjasok: Deutsch Anita és Fábián Anita színészek, valamint Kiss Ottó író

 


 

 


 

 

A jól végzett munka után

Elek Tibor villáminterjúi reggel 9-kor

 


Karafiáth Orsolya:


Az ötlet már a vacsoránál megvolt, ezért idegesített, hogy ott mindenki mondja a magáét. Volt egy óra, amit elpazaroltam, de fél négyre így is befejeztem, és el is küldtem az igazgató úrnak.  Nincsen redőny a szobám ablakán, ezért nem tudtam aludni azóta sem, de nem mertem visszaolvasni a szöveget, mert írás közben remekül szórakoztam. Úgy érzem, sikerült eltalálni egy egész jó sztorit, egyszerű és könnyen átlátható történetet, aminek akár realitása is lehetne, s ebből az alapvetően tragikus hírből sikerült egy nagyon vicces művet írni. De én kedvelem magam egyébként is, és most is elégedett vagyok.

 

karafith_orsolya

 

Kiss Ottó:

 

A terjedelem okozott gondot nekem, mivel otthon asztali gépen dolgozom és csak két napja ismerkedem a laptopommal, akadtak is apró technikai problémáim, a szokatlan környezet is hátráltatott. A témához való viszonyom változott az írás során: kibékültem vele. Féltem egy ilyen tragikus témához nyúlni az én eszközeimmel, igyekeztem úgy megírni, hogy azért másról is szóljon, miközben végigmegy a darabon a paprika is, a japán is, és a konkrét cikkről is szó van. Nem vagyok színházi ember, még színházba járó sem, ezért kíváncsi vagyok az előadásra, hogy mit kezdenek majd a szövegemmel a rendező és a színészek. Nem sikerült átolvasnom, mert végig kihasználtam az időt az írásra, de nem vagyok elégedetlen magammal, amikor befejeztem, úgy éreztem, ennél többet néhány óra alatt nem vagyok képes kihozni magamból.

 

kiss_ott

 

Zelei Miklós:


A gyors munkában újságíróként elég nagy tapasztalatot szereztem már, s abban bíztam, hogy ez segíteni fog, de rá kellett jönnöm, hogy a korábbi rutin semmit nem számít, ez egészen más munka. Amit kitaláltam, annak van eleje, közepe és vége. Hatalmas lehetőséget éreztem a témában, egy jó részét ki is aknáztam, de egy része valószínűleg kiaknázatlan marad. Abban biztos vagyok, hogy nem sültem föl, de ha több időm lett volna rá, biztosan jobban sikerül. Nagyon kíváncsi vagyok arra, hogyan fogják színpadra állítani. Nagyon fontos, hogy az ember rutint szerezzen, hogy lássa, az a nagyszerűnek látszó mondat, amit kigondolt, a színész szájából is olyan jól hangzik-e, vagy éppen rettenetesen. Kell ez a tapasztalat.

 

Zelei_Mikls

 



Variációk egy témára

Cunami áldozata lett a magyar paprika

Köles István Junior kisinterjúi a szerzőkkel a cikk kihúzása után

 

 

Kiss Ottó

 

Kiss Ottó: - Amikor meghallottam ezt a címet, először arra gondoltam, hogy valószínűleg a magyar exportpaprika nem mehet Japánba, mert elmosta a tenger a piacot. A cikket elolvasva kiderült, hogy kicsivel jobb a helyzet, nem egészen erről van szó. Otthon mondtam is a családomnak: legyen bármi, csak a cunamit ússzam meg - mert alapvetően vígjátékként gondoltam a majdani írásomra. A cunamival meg nem szerencsés viccelni, de például a földrengéssel sem.


Jr: - Ha az újságban látod, ezt a cikket átlapozod?


Kiss Ottó: - Azt hiszem igen, egyébként időhiányban évek óta nem olvasok napilapot, de ha neked már megvan a holnapi újság, megmondhatnád mennyi lett a magyar-holland meccs.

 

 

Zelei Miklós

 

Zelei Miklós: - Minden aktuális írást el szoktam olvasni, de én tizenhat éves korom óta benne vagyok a sajtószakmában. Ha ránézek egy teljes columnára, úgy nagyjából fél másodperc alatt tudom, hogy melyik az a téma, amelyik tegnap-tegnapelőtt sem volt még, tehát vadonatúj. Ha pedig egy folyamatosan futó hírbe botlunk, akkor nyilván az az érdekes, hogy mi benne az új. Ilyenkor talán rövidebben, de még alaposabban átolvasom. Most az volt az érzésem, hogy ha nem tolom el, akkor ebből nagyon nagyot lehet írni. Hatalmas téma, az egész 20. századon végigbandukolhatunk egy ilyen tragikus hír kapcsán, például a hiányzó magyar-japán határon.


Jr.: -Mondhatjuk, hogy örül ennek a cikknek?


Zelei Miklós: Szerintem mázlink van vele. Nem ez az egy cikk volt, mind a tizenöt borítékban?

 

 

Karafiáth Orsolya

 

Karafiáth Orsolya: - Elsőre azt hittem, valami bulvár hülyeség, de az nincs a Nemzetben. Ha papír alapú újságot olvasok, általában az első betűtől az utolsóig teszem. Nem tudok mást csinálni, nagyon gyorsan olvasok. Ha a neten akadtam volna ebbe az írásba, akkor is biztosan rákattintottam volna a címére, valami kis becsapós könnyed cikket sejtve mögötte.


Jr: - A címet hallva mi volt az első érzés? Hurrá vagy jaj?


Karafiáth Orsolya: - Először az, hogy jaj, azután, amikor végigolvastam a cikket,  rájöttem, hogy ebben annyi lehetőség van, és már három -négy ötlet eszembe is jutott. Egyik rosszabb, mint a másik, de valamelyikkel el fogok indulni. Nagyon sokrétű hír, lehet vele játszani, kifordítani, meg használni azt a teret, amit behív, akárcsak a cím is. Féltem attól, hogy esetleg semmitmondó hír jön, vagy olyan, amit már ötszázszor feldolgoztak. Én a Nők Lapja Cafénál hetente hírt kommentálok, már elég régóta, így ráállt az agyam a hírekre, van egy rutinom, amitől tartottam is, hogy valamilyen hírnél előjöhet. A hír műfaja eléggé behatárol (akár a szereplőkkel - akár a történéssel), és én ezt szeretem. Ilyenkor egyszerűen burjánozni kezd a fantáziám. Mint egy rács, így rám jön a téma, és én meg ki akarok törni belőle, de valójában meg nem akarok, mert szeretem ezeket a rácsokat, és ezen belül is jól lehet ám mozogni.



 

drmar1

A három író: Kiss Ottó, Karafiáth Orsolya és Zelei Miklós

 

 

 

Cunami áldozata lett a magyar paprika

Kihúzták a XVI. Magyar Drámaíró Verseny témáját



Március 25-én, péntek este 19 órakor, a Színházkomédia című előadás kezdete előtt kihúzták a hétvégi drámaíró verseny témáját a Békés Megyei Jókai Színházban. A rendezvénysorozat ötletgazdájának, Siposhegyi Péternek a kisebbik fia, Zsolt kapta a feladatot, hogy a másnapi Magyar Nemzet egyébként még csak nyomdában lévő cikkei közül válasszon. Az íróknak a Cunami áldozata lett a magyar paprika című cikkről kell írniuk.


drmar2
Karafiáth Orsolya a Bárka szerkesztőségében, még a cikkhúzás előtt


Immáron a XVI. Magyar Drámaíró Verseny kerül megrendezésre, ebből a második Békéscsabán, hiszen tavaly is itt bonyolították le a rendezvényt. 2010-ben bevált a helyszín, ezért ismét a Békés megyei város láthatja vendégül a nagy médiaérdeklődést kiváltó programot. Míg - a korábbi évek tapasztalatainak megfelelően - tavaly is három „echte" drámaíró, az egyaránt vajdasági Gobby Fehér Gyula és Brestyánszki Boros Rozália, valamint az erdélyi Láng Zsolt vett részt a versenyben, az idei koncepció némiképp más volt. Most olyan alkotókat kértek fel az egyfelvonásosok elkészítésére, akik még kevésbé vannak otthon a színház világában - remélve, hogy ennek köszönhetően új, friss szerzőket sikerül megnyerni a kortárs magyar színháznak.


drmar3
Kiss Ottó Zelei Miklós ajándékával


A helyi színeket a József Attila-díjas költő és prózaíró, a gyermekkönyveiről is ismert Kiss Ottó képviseli. A battonyai származású, Gyulán élő alkotó elmondta, hogy először és utoljára 20 évesen próbálkozott drámát írni - ezért nagyon kíváncsian várja, hogyan sikerül most a feladatot megoldania. A női nem reprezentánsa a még mindig nagyon fiatal Karafiáth Orsolya lesz, akit elsősorban költőként ismerhetünk. Karafiáth sok alvással és somlói galuskával készül a „viadalra". A harmadik résztvevő, a prózaíró, publicista Zelei Miklós viszont drámákat néz mostanában, így igyekszik trenírozni magát a hétvégére.

 

drmar7

Fekete Péter, a Jókai Színház igazgatója; Szalma Dorotty, Szalay Krisztina, Nagy Viktor
(a három rendező), Zelei Miklós, Kiss Ottó és Karafiáth Orsolya a sorsoláson


A három szerző a cikk kihúzása után a szállodai szobájába távozik, ahol nekikezd a darabírásnak. A szöveg végére legkésőbb szombaton reggel 9 órakor kell kitenni a pontot. Fél egykor kezdődnek a próbák: gyakorlatilag bő egy nap alatt jut el az előadás az olvasópróbától a bemutatóig. Nem csak a témát sorsolták ki, hanem azt is, melyik szerző szövege melyik rendezőhöz kerül (ennek az eredményét természetesen nem hirdették ki, hogy ne lepleződjön le idejekorán a darabok szerzőjének a személye), illetve, hogy melyik rendező melyik színészi csapattal dolgozik majd. Idén Szalma Dorotty, Szalay Krisztina és Nagy Viktor lesz a három rendező. Hat fős színészi csapatokkal kell együtt dolgozniuk, melyekben vendégszereplők - például Deutsch Anita, Kovács Vanda és Rák Kati - is vannak a Jókai művészei mellett.

 

drmar8
Siposhegyi Zsolt kihúzza a Magyar Nemzet cikkét, mellette Fekete Péter,
valamint Tölgyesi Gábor a Magyar Nemzettől


Előbb Szalma Dorotty húzott magának csapatot, neki Rák Katival, Komáromi Anettel, Szilágyi Annamáriával, Bartus Gyulával, Csomós Lajossal és Gulyás Attilával, az A csapattal kell együttműködnie. A másodikként a B csapatot választó Szalay Krisztina Deutsch Anitával, Tarsoly Krisztinával, Fábián Anitával, Katkó Ferenccel, Presits Tamással és Janik Lászlóval fog együtt dolgozni. Nagy Viktor pedig a C csapatot, a Nagy Erika, Fehér Tímea, Kovács Vanda, Kinizsi Ottó, Tege Antal, Jancsik Ferenc hatosfogatot kapta.

 

drmar10
A cikk, amiről Karafiáth Orsolyának, Kiss Ottónak és Zelei Miklósnak drámát kell írnia szombatra


A bemutatókra vasárnap 18 órától kerül sor. A közönség és a szakmai zsűri sem fogja tudni, melyik darabot ki írta - így kell majd szavazniuk a produkciókra. Csak az előadások végén, a szavazás lezárása után derül majd ki, melyik előadásnak ki volt a szerzője. Díjakat osztanak a legjobb férfi és női fő- és mellékszereplőnek, jutalomban részesül a legjobb darab, a legjobb rendező, valamint lesz közönség- és különdíj. A drámaíró versenyről folyamatos tudósítást, blogokat, híreket olvashatnak a BárkaOnline-on és a Jókai Színház weboldalán is. A Bárka folyóirat a három dráma szövegét is tartalmazó különkiadvánnyal készül a rendezvényre, amely vasárnapra, az esti bemutatók idejére jut el a közönséghez.

 

drmar5
A közönség




drmarmindeki
Linka Ágnes, Fekete Péter, Rák Kati, Karafiáth Orsolya, Zelei Miklós,
Kiss Ottó, Tege Antal, Csomós Lajos és Szalay Krisztina

 

 

 

Munka és buli

tudósítás a XVI. Magyar Drámaíró Verseny sajtótájékoztatójáról



Március 21-én, Budapesten, a Kosztolányi Dezső téri Tranzit Art Caféban rendezték meg a XVI. Magyar Drámaíró Verseny sajtótájékoztatóját, melynek házigazdái a három napos „buli" otthonául szolgáló Békés Megyei Jókai Színház igazgatója, Fekete Péter, valamint Linka Ágnes, a XXI. Század Magyar Drámájáért Alapítvány vezetője voltak. Fekete és Linka is azt hangsúlyozta, hogy tavaly valódi otthonra talált Békéscsabán a verseny. Mint az igazgató elmondta, idén az a koncepció, hogy az irodalomban már nevet szervett alkotókat hívnak meg - akik viszont a drámaírás területén még „frissek"; remélve, hogy így neves írókat lehet majd a színház felé terelni, új drámaszerzőket nyerni. Linka Ágnes pozitív tapasztalatairól számolt be. Profi módon fogadta a színház és szeretettel a város a feladatot, illetve az előadásokat, mondta, és ennek köszönhetően, hiába várta vissza a Budapesti Kamaraszínház a rendezvényt, idén újra Békéscsabára tették a helyszínt, és még lehetséges, hogy jövőre is itt lesz a találkozó.

 

drmarfeketelinka
Linka Ágnes és Fekete Péter


A három felkért író: Karafiáth Orsolya, Kiss Ottó és Zelei Miklós. Az elsősorban költőként nevet szerzett Karafiáth mindjárt az alkotói műhely titkaiba avatott be minket - abba, hogy neki általában elég sok idő kell az íráshoz, ezért is lesz számára nagyon érdekes ez a feladat, melyben a leginspirálóbb számára egy jó alaptéma lenne, valamint néhány somlói galuska. Zelei Miklós író, újságíró színdarabok nézésével készül. Nem gondolkodik azon, hogy előre legyártson egy félkész szöveget, amit aztán csak a témához kellene igazítani - nem fél attól, hogy a fejében kavargó sok gondolat valamelyikének nyomvonalán nem tudna elindulni majd. A költőként és prózaíróként elismert Kiss Ottó önironikusan jegyezte meg, hogy 20 évesen már volt egy drámakísérlete, amiből inkább az látszott, hogy nem kellene ezzel a műnemmel foglalkoznia. Azóta nem is próbált drámát írni, így számára is nagy kihívás lesz ez a hétvége.

 

drmarverseny
Karafiáth Orsolya, Zelei Miklós és Kiss Ottó


És hogy mi alapján kell írni a darabot? A szombati Magyar Nemzet cikkeiből húznak ki péntek este egyet, amely alapján egy éjszaka alatt kell elkészíteni az egyfelvonásost. További kötöttség, hogy 6 szereplő lesz mindegyik előadásban. A békéscsabaiak mellett vendégszínészek - például Rák Kati, Bordán Irén - is szerepelnek majd a produkciókban. A három rendező Szalma Dorotty, Szalay Krisztina és Nagy Viktor lesz. A rendezők közül a tavaly színészként vendégszereplő Szalay Krisztina volt jelen, aki elmondta, hogy igazából nincs semmi előzetes koncepciója, hogyan vigye majd színre a rá bízott darabot. Az összes próba szabadon látogatható. A darabokat a Bárka folyóirat az előadás estéjére megjelenő különszámában adja ki.

Fekete Péter végezetül még arról beszélt, hogy a Békés Megyei Jókai Színház számára fontos az összművészetiség. A jó színház olyan, mondta, ahol író, képzőművész, könnyűzenész, fotós is megfordul a színészeken kívül, akik kölcsönösen hatnak egymásra. A színház elkötelezett a kortárs irodalom felé: volt itt már kortárs magyar évad, minden évben tartanak kortárs magyar bemutatót. A jelen lévő színészek, Tege Antal, Csomós Lajos pedig arról beszéltek, hogy azért is nagy buli ez a verseny, mert olyan kollégákkal lehet itt együtt játszani, akikkel egyébként nem lenne alkalom. Hatalmas buli és nagy munka, ahol néhány óra alatt végig kell menni az olvasó-, a rendelkező- és a főpróbán át az előadásig.

 

drmartegecsomsszalay
Tege Antal, Csomós Lajos és Szalay Krisztina


Akik a három napos kaland eseményeit folyamatosan követni szeretnék, azok a www.jokaiszinhaz.hu weblapon vezetett blogokon és itt, a BárkaOnline-on keresztül tarthatnak majd a versenyző írókkal és csapatokkal. Az igazi élmény azonban mégiscsak a helyszínen vár a közönségre, ahol március 27-én este 6 órakor felgördül a függöny és három ősbemutatót láthat a publikum - egy fél jegy áráért.

 


 

 

2011. március 22.
Vissza
Hozzászólást csak regisztrált felhasználó tehet!
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!
Hozzászólások
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.
Hírek
Arany János szépirodalmi és esszépályázatPályázatot hirdet a Színházi Kritikusok CéheHét ország írói szerepelnek a tizedik Margó Irodalmi Fesztivál és KönyvvásáronKönyvtárlat VII. – Játékos évad
Versek
Kiss Ottó: Állatok, erdő, bátorságFilip Tamás verseiFarkas Wellmann Éva parancsolat-verseiTurai Laura versei
Prózák
Onyanyi munyu, avagy bevezetés a kútológia elméletébeAutóink egészsége mindannyiunk érdekeHajós Eszter: Virágot gyógyítaniFerdinandy György: Portréfilm
Kritikák
A csalás nem ámítás - Kürti László könyvéről A romlékony anyagon túlHáta mögött délPárkapcsolati kórkép
Esszék, tanulmányok
A dilemmás költő - Közelítések Csoóri Sándor kései verseihez Ilia Mihály: Háromszéki orvosokA radikális hasonlóság elve Csoóri Sándor költészetébenCsoóri Sándor és a „bartóki” modell
Drámák
Vörös István: Pisztoly az asztalonMario és A VARÁZSLÓBartis Attila: RendezésV á r k e r t i J u l i s k a, avagy a szerelmi bűzfészek
A jó tanuló felel
Nem kötelező
Üzenet a palackban
Tündérkert
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
KezdőlapImpresszumMegrendelésProgramokFedélzeti naplóArchívum

Hírlevél Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKA