Papírhajó - Füttyögés és nahátozás

 

Csodák kora

 

Rácz I. Péter

 

Magyarázat nélkül elszökő másodpercek

 

A Csodák kora című regény egyik főszereplője az idő – éppen eltűnik, s hogy megtalálják, kétséges. A könyv másik főszereplőjét Juliának hívják, aki egy kaliforniai városkában élve 11 évesen tapasztalja meg először, milyen az, amikor problémává válik az idő fizikai hatása – így a harmadik legfontosabb „karakter”: az elbeszéltidő-érzékelés. Az írónő egyszerre hozza el a kislány számára a gyermekkor és a világ végét: a Föld saját tengelye körüli forgási ideje megváltozik, egyre lassul, ennek következtében természeti és társadalmi kataklizmák sorozata rengeti meg a földlakók életét – megváltozik a gravitáció, a Föld mágneses tere, a növények és állatok kipusztulnak, az emberek megbetegszenek. Az utópisztikus science fiction regények műfaji kódjai a fejlődési regények sajátosságaival vegyül: a 21. század végén, 22. század elején, túl élete első 23 évén, emlékszik vissza Júlia a megváltozó világ első egy-két évének történéseire, szélesebb és szűkebb környezetének reakcióira. Nemkülönben saját felcseperedésének meghatározó mozzanataira, első baráti, szerelmi csalódásaira, örömeire, a családja tagjai közti viszonyrendszer átrendeződésére, konfliktusaira. Tinédzser lesz – a benne dúló kémiai folyamatok hatásai azonban a külvilág változásaival párhuzamosak. Hogy egymást erősítik vagy sem – az elbeszélő számára is dilemma. Ahogy az az olvasó számára is: a két műfaj ötvözete szétválasztható-e elemeire, azaz megállnának-e saját lábon – a földtörténeti évmilliárdos folyamat szerzői felgyorsítása, időbeli sűrítése nélkül pusztán egy kamaszregénnyel van dolgunk, azaz a „zöldelbeszélés” szerves része a történteknek vagy csak ornamentika? Mivel tudományos magyarázat nem születik (a regényben; nem tudják, mi okozza a változásokat), leginkább parabolisztikusnak tűnik a mese: helyezzünk egy szereplőt extrém helyzetbe, s nézzük meg, mi történik (vele). A változás kényszerűségéből fakadó válaszok pedig megszülik a szentenciát: minden változik, semmi nem örök.

     Sajnos ez így elég közhelyes.

     A megfogalmazás, a mondatok egyszerűsége ugyan a befogadhatóságot segíti, ekként ifjúsági regényként (is) hitelesítheti a művet, ez azonban lezártságot, semmint nyitottságot sugall – ráadásul az olvasói képzelet birodalmába utalja az elbeszélői kompetencia kettősségének (a 11 és a 23 éves Júlia nézőpontja egymásba oldódásának) arányát, az emlékező-fogalmazó poszthumán(?) létének szavahihetőségét. (Emlékezzünk csak Vonnegut Galapagosára – más címen: Második édenkert –, vagy Houellebecq Elemi részecskékjének ezen aspektusára…) Ha a habkönnyű, gyermeki (alulnézetű), távolságtartó, kvázi-részes, majdnem-közönyös elbeszélésmóddal a tragikus téma és elmesélhetősége közti feszültséget szerette volna növelni a szerző, célt tévesztett, mert a ki nem fejtettség inkább csak maszatolásnak, így hatástalannak tűnik.

     Ugyanakkor mi is mellélőnénk, ha számon kérnénk a mélyebb filozófiát és a tudományos egzaktságot egy a fiatalabb korosztályt is megcélzó művön, mely mindazt a zavarodottságot, félelmet, tanácstalanságot viszi színre, ami egy globális és ökokatasztrófával „terhelt” felnőtté válási folyamat során nagy valószínűséggel előfordulhat. Ilyenformán (az elbeszélői kompetencia időbeli távolságával karöltve) krónika, leírás a Csodák – tehát magyarázatok nélküli – kora, ami a műbeli esetleges kommentárokat, értelmezéseket, válaszokat rendre eliminálja.

     Mindenesetre a mű erényei közé tartozik, hogy felhívja a figyelmet több olyan tudományos jelenségre (gravitáció, ár-apály, forgási-keringési periódusok, földi ökoszféra, emberi időszámítás konszenzusjellege stb.), amely utánjárásra (a tudománynépszerűsítő-ismeretterjesztő, majd a szakirodalom olvasására) késztetheti a kíváncsi betűfalót – persze csak, ha van rá ideje…

 

(Karen Thomson Walker: Csodák kora, ford. Nagy Gergely, Budapest, Libri, 2012, 355 oldal, 2990 Ft)

 


 

Főoldal

 

2013. február 12.
Szakács István Péter tárcáiZsille Gábor tárcáiMagyary Ágnes tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Lövétei Lázár László: SzervraktárSzélyes-Pál Dániel verseiPapp Attila Zsolt verseiBorsodi L. László versei
Szakács István Péter: Az örökségBecsy András novelláiKovács Dominik − Kovács Viktor: Hideg falakBanner Zoltán: A fiam első levele
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg