Képzőművészet

 

 Robert_Triptichon.JPG

 

Fazakas Réka

Nagykövet kamerával

Dr. Robert Kokalj Szerencsés együttállások című fotókiállítása
a ljubljanai Liszt Intézetben

 

Szlovénia állam korábbi magyarországi nagykövete, dr. Robert Kokalj számos hivatali teendője mellett művészi módon fotografál. A ljubjanai Liszt Intézetben bemutatott felvételeit korábbi tanulmányainak és kiküldetéseinek helyszínein; Magyarországon, Prágában, Brüsszelben és Egyiptomban készítette.

 

Robert_Kokalj_1_dvoj__ka.jpg

 

A 2020 tavaszán Budapesten, a világjárvány miatti lezárások és kijárási korlátozások időszakában készített fotográfiáin bemutatott terek elhagyatottságuk miatt váltak különlegesekké. A kiüresedett helyszínek művészi megörökítésének nagy hagyománya van a fotográfia történetében, melybe Robert Kokalj mesteri módon komponált, most kiállított felvételei is illeszkednek. Thomas Struth, Candida Höfer vagy Andreas Gursky drámai hatású képeit nézve is érezzük az ott élők nyomait, a nem jelenlévők hiányát. A csend, amit legfeljebb a természet hangjai törnek meg, drámaivá, egyedivé varázsolják a művészek által megragadott pillanatokat. 2020 előtt a fotográfusok szándékoltan keresték és kitüntetett ritkaságként élték meg azokat a – talán csak hajnalban megfigyelhető – pillanatokat, amikor még tömegek nélkül tudták megmutatni a máskor zsúfolt helyszíneket.

 

12_pot_je_cilj_kairo.jpg

 

Robert Kokalj képein a teret máskor kevésbé láttatni engedő, talán még zavarónak is ható tömeg hiánya tátongó ürességgé válik. A turizmusért és nemzetközi kapcsolatkért is felelős diplomata jól tudja, hogy a város lényegi funkciója, hogy kiszolgálja lakói és vendégei kulturális igényeit. Kokalj, nemcsak a munkája és hivatása révén kapcsolódik Budapesthez és Magyarországhoz, hanem szereti, sőt, tanulmányai, személyes élményei révén kötődik is ide. Mindez azonnal szembetűnik a fényképeken, hiszen az ember nélküli fotók nem valamiféle mizantróp hozzáállásról tanúskodnak, hanem a hiányban megmutatkozó empátiát és a közösség iránti szeretetet éreztetik.

 

Robert_kiallitas_feirtattal.JPG

 

A Budapesti fotók mindegyikéhez jellegzetes, szimbolikus helyszíneket keresett fel. A perspektivikus nézőpont változtatásával jól érzékelteti a tereket, mélységeket és távlatokat. Az államiság egységét megjelenítő, impozáns, Steindl Imre tervezte eklektikus Parlament épületét több különleges, ritkán látott nézőpontból figyelhetjük meg. A fentről vagy oldalról bemutatott Országház többször is a békésen hömpölygő Duna vízfelületén tükröződik. A budai oldalról, a Szilágyi Dezső téri templom tornya felől exponált képen a Zsolnay kerámiával kirakott tornyos tetőszerkezet vöröses-sárgás színei és a Parlament neogótikus pillérei, a Dunán látható tükörképükkel együtt harmonikus látványt nyújtanak. A pesti oldalról láttatott Parlament épülete a 2-es villamos jellegzetes, turistalátványosságnak is beillő, sárga szerelvényével együtt jól ismert városi pillanatot idéz. A híd üres, rajta sem autók, sem emberek nincsenek, a folyón sem látunk úton lévő városnéző hajókat vagy teherszállító uszályokat. A rendszerint hivatalnokokkal és turistákkal zsúfolt tereken a járvány miatt alig látunk embereket. A másik történelmi helyszínen készült fotón, a budavári Mátyás templom csúcsíves, neogótikus tornyai előtt is rögtön feltűnnek a turisták nélküli terek.

A budapesti fotográfiákat jól kiegészítik a máshol készült képek. Robert Kokalj valamennyi helyszínhez személyesen kötődik, hiszen Prága és Brüsszel korábbi tanulmányainak színhelyei, míg Egyiptom, illetve Kairó első nagyköveti kiküldetési pontja volt. A The journey is the goal című sorozat képein elsősorban utazás iránti szenvedélye nyilvánul meg. A képeken egy-egy jellegzetes tömegközlekedési eszközt vagy egy esztétikus, vintage autót mutat meg. A markáns vörösek és sárgák kontrasztosan dominálnak, mégis harmonikusan illeszkednek környezetükbe. Jellegzetes városi pillanatok ezek, az elkapott fotográfiák különleges perspektívákból irányítják a figyelmet a nevezetességekre; a Brüsszeli King Leopold Arch-ra, és a jellegzetes prágai templomra. Kairó homoksivatagában a hatalmas piramisok és az apró turistabusz együttes szerepeltetésével találkozik az ősi és a modern civilizáció. A kompozíció drámaiságát fokozza a kék ég és a sárga homok között húzódó, komplementer színhatású horizont.

 

Enterior_kep.JPG

 

A Magyarországon készült természeti képekből árad a vitalitás, a szabadság, azok annak örök körforgásáról, mindent legyőző erejéről adnak hírt. A triptichonszerűen bemutatott három objektum a Szépség, a Szörnyeteg, valamint a szakrális szimbólum, a kereszt hármasságával alkotnak egységet.

Robert Kokalj fotográfiái olyan világokba repítenek, ahol bármikor szívesen lennénk, ahova bármikor visszavágyunk. A diplomata, akinek nevének jelentése a cseh nyelvben: „the one who observes”, azaz, „az, aki figyel”, ténylegesen észreveszi azokat a szerencsés együttállásokat, amiket más nem; talán éppen azért, hogy helyettünk is mindig résen legyen és megörökítse az élet különleges pillanatait.

 


Főoldal

 

2023. június 21.
Elek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Egressy Zoltán verseiSzabó T. Anna: Alkalmi és rögtönzött versekFarkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnek
Grecsó Krisztián: Apám üzentBanner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: Eltűnők
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png