Prózák

 

 Temesi_portre.JPG

 

Temesi Ferenc

 

Méretségi vizsla

 

Most, hogy már gagyog a nyár, és vége mindenféle vizsgáknak, eszembe jut a saját nyomorúságom. Miként vágytam arra, hogy egyszer én kérdezzek. Csak tanárjelöltként tettem, pár hónapig. Életem egyetlen egyesét máig bánom. Egy másodikos bombázót kellett feleltetnem a saját egykori gimimben. Az első padban ült, keresztbe tett, hosszú combokkal, miniszoknyában. Talán még azt is számolhatta, hányszor nézek oda. Esélyt se adott, mert segítséggel megtűzdelt kérdezősködésemre nem válaszolt. Az utolsó kérdésem kérés volt: Mondd azt, hogy szerelmes vagy (egy joghallgató cimborámmal járt), vagy tegnap randid volt, vagy fájt a fejed, de találj már valami mentséget, miért nem készültél. Egy hangot nem adott ki. Ülj le, egyes, mondta a tanítványai által Beethovennek hívott tanár belőlem. (Akkor még volt hajam.) Ha ezt nem teszem, az összes többi jegyem nem ért volna semmit. A napokban írt egy üzenetet a neten, hogy bárcsak adnék még egyet. Innen jutott eszembe a sztori.

Végül is egy mondat miatt nem lettem tanár. Egy diszkó kerítésén át másztam be egy kiscsajjal (nem a tanítványom volt) és ahogy ráestünk a kukákra, a sötétből megszólalt egy fiú:

Jó estét kívánok, tanár úr! Na, akkor tudtam, hogy nem sok sót fogyasztok el én ezen a pályán. Akit háromszor akartak kirúgni a gimiből, az ne menjen gyerekcsősznek.

Két módszer van arra, hogy eljuss az érettségiig. A mi időnkben a porosz-orosz járta. Ebben a gyerek akaratát meg kell törni. Szép kocka fejű tanulók kerültek ki az ilyen iskolákból. A másik módi, a ma is divatos amerikai. Itt nem akarják holmi tudásanyaggal terhelni a nebuló lelkét. Az ilyen helyeken tegezik és verik a tanárokat.

A Keatsből szakdolgozó, szökött irodalmár, McLuhan szerint a mai iskolákban az a baj, hogy lineárisan gondolkodó emberek tanítanak a totális jelenben élő, újfajta törzsi embereket. Akikben és akikkel minden egyszerre történik. Mit csinál egy ilyen világfalurossza otthon? Mondjunk egy meglepőt: tanul. Legalábbis nyitva van előtte egy tankönyv. Közben szól a zene, félszemmel a laptopra sandít, s míg rázza a lábát a ritmusra, a tollával a haját birizgálja. Megszólal a mobilja, s már vége is a tanulásnak.

A mindent-egyszerre-gyereket az iskolában a minden tárgy külön rekeszben van módszere várja. Amikor Németh Lászlót Hódmezővásárhelyre száműzték, tanítani kezdett. Ő egyszerre mutatta be az éppen tanított évszázad összes tudományát és művészetét. A gyerekek teljes körképet kaptak tőle, és közben átélték az időt, minden változásával. Ehhez persze reneszánsz műveltség kell. Reáliákban és humanóriákban. Na, ilyen tanárból van egyre kevesebb. Ha pedig nem találkozunk még hasonló pejdagógosszal se, nehéz behozni életünkben azt a hátrányt, melyet a taníttatásunk során szereztünk. Senki se akar jó nevelést, csak jó végbizonyítványt. Ez még akkor is így van, ha világot a közepes tanulók irányítják. Vizslassuk kicsit a méretségí-t. A lényeg: itt minden kötelező.

Magyar irodalom és nyelvtan

Írd meg a 21. század legfontosabb nagyregényét hatodfeles jambusokban és magyaros felező nyolcasban egyszerre. Ha megvan, elemezd grammatikailag, szemantikailag, és fordítsd le a már kihalt nganaszan nyelvre. (Az utóbbi nem számít be az idegen nyelvi vizsgába.) 15 perc.

Matematika

Az alant lévő állítás igaz.

A felül lévő állítás hamis.

Bizonyítsd be, hogy mindkettő és egyik sem igaz. (5 perc) Miért használunk egyenleteket, ha nincs két összemérhető dolog a világon? (10 perc a vécében elrejtett mobil használatával.)

Történelem

Írd le a pápaság történetét máig az inkák szemszögéből, különösen az inkák kihalása után. (Na jó, 7 perc.)

Idegen nyelv

Fordítsd le ótibetitől óhéberre „A tibeti halottaskönyvet". (Legyen 20 perc, és akkor még jók voltunk hozzád.) 

Biológia

Teremts értelmes életet. Ha ez már sikerült, mutasd ki, mivé fejlődött volna az ember a kominternálás és a hitleráj nélkül, de úgy, hogy ne sértsd meg az előgerinchúrosokat vagy a jó Istent. (Sok az a 6 perc.)

Szociológia

Képezz elméletet arra, miért kell bekövetkeznie a világ végének, különös tekintettel arra az osztályfőnök órai témára, hogy lehet-e fiúk és lányok közt barátság. (1 perc)

Fizika

Bizonyítsd be, hogy Einstein relativitáselmélete téves. Egy abakusszal. Ha nem tudod, mi az abakusz, neked annyi. (2 perc) Ha ez nem menne, cáfold meg Dirac relativisztikus hullámegyenletét. Ököllel. (10 mp)

Közgazdaságtan

Fejlessz ki egy épkézláb elméletet arra, miként tudnánk egy nap alatt lenullázni a nemzeti adósságot. Használd föl a kubizmus, a dadaizmus és a szürrealizmus kiáltványait, valamint egy magyar származású tőzsdecápa iszonyú uszonyát. (3 perc)

Rajz

Írd le, milyen Mona Lisa mosolya. Ha nem sikerül, akvarellel fesd meg, de Leonardónál azért jobban. (4 perc)

Ének-zene

Énekeid el Chuck Berrytől a „Roll over Beethoven, tell Tchaikovsky the news" című számot és az „Örömódát" egyszerre, de két hangon. Kottát használhatsz. (3,5 perc)

Kémia

Változtass vasat arannyá. Használhatod az összes idevágó ókínai alkímiai szakkönyvet, de csak akkor, ha bebizonyítod, hogy nem ők találták fel a puskaport is. (5 perc)

Informatika

Készíts működő kvantumszámítógépet. Oldd meg vele a már folyó Ill. világháborút, úgy, hogy ez egyszer a magyarok is jól jöjjenek ki belőle. (15 perc)

Hittan

Dícsértessék a Jézus Krisztus! Először is, ne lopj. Olyan sokat. Ne ölj (csak ha az egy négyzetméterre jutó szúnyogok száma több mint 10). Ne hazudj akkorát, hogy megnyíljon alattad a föld. Felebarátod házastársát ne kívánd, mert még viszont kíván, s akkor megtudod, miért menekül tőle a társa. Mások tulajdonát (pl. stílus) kívánhatod, de ha ellopod, kilóg a lólábad. (3 perc)

Környezetismeret

Hány száz millió négyzetkilométer műanyag van már az óceánokban? (10 mp) Írd fel a napi erdő-, mező- és háztüzeket, sáskajárásokat, árvizeket, tornádókat, hurrikánokat, jégszakadásokat, földindulásokat, cunamikat, tájfunokat, aszályokat, éhínségeket, vízszomjakat, járványokat egy papírra. Jó lesz könyvjelzőnek a Bibliádba János apostol Jelenések Könyvéhez. Időszerű olvasmány. (fél óra)

Dráma és tánc

A táncban drámaian láthatóvá válik az energia, az élet. Azt mondja, semmi se lesz holnap, ne akarj megjavulni. A dráma azt üzeni, amit Tömörkény: Sóhajtsunk, embörök, a jó röggelét neki, mert ha sóhajtani sé tudnánk, mögfulladnánk. (Cáfold meg, ha tudod, seperc alatt.)

Vizuális kultúra és médiaismeret

Ne nézz tévét egyáltalán. Na jó, sportot igen. Csakis klasszikus filmeket nézz laptopon, ipaden vagy telón. Menj moziba 3D-s szagosfilmekért. (A semminél több időd van rá.)

Hon- és népismeret

Tudd, hogy a mienk volt minden a kínai nagy faltól az Atlanti-óceánig. A hun-avar-magyar honfoglalás elméletéről saját anyanyelvén írt levélben győzd meg a francia, a német, az orosz és a török elnököt. Utóiratban tedd hozzá, hogy mindent vissza. (30 perc). Írj romológiai kistanulmányt lovári nyelven az ötven év múlva esedékes népszámlálás adatainak népességi arányairól. (100 perec)

Ugye, hogy kérdezni könnyebb, mint válaszolni? Hát még felelni! Érte. Hogy Ctrl c – Ctrl v módszerrel is írtam ezt a házi feladatot, kit zavar.

 

Megjelent a Bárka 2019/5-ös számában.


Főoldal

2019. október 09.
Kiss László tárcáiLackfi János tárcái Szabados Attila tárcáiCsík Mónika tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Szarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy versetKas Kriszta novellái
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Molnár Lajos verseiGéczi János verseiZalán Tibor verseiGergely Ágnes: Az ausztriai lépcsősor
Haász János: A puskás emberAbafáy-Deák Csillag: Csók sem voltHáy János: Boldog boldogtalanKötter Tamás: Izgalmas életek
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png