Olvasónapló

 

 

 

farkas_wellmann_va_az_itt_az_ottal_copy

 

 

 

Szakács István Péter


„Csak szó vagyok"*



Régen úgy tartották, hogy a szavaknak mágikus erejük van. Teremteni lehet velük, és pusztítani. Áldani és átkozni. Ez a meggyőződés aztán lassan mítosszá szelídült. Manapság, a kommunikáció századában a hajdani szakrális szavak és mágikus mondatok helyét átvették az olyan kifejezések, mint az információ, a hír, az üzenet. Az égbe röpítő vagy pokolba taszító verbális csoda helyébe a racionális közlés, az ipari méretű információtárolás lépett. Az emberiség tudós elméi pedig annyi lexikont összeírtak már, hogy akár egy újabb Bábel-tornyát is föl lehetne építeni belőlük. (Valószínűleg ugyanolyan katasztrofális eredménnyel, mint ama bibliait, hacsak ezúttal nem az Úr zavarodna össze attól a lábai előtt tornyosuló hatalmas szóhalmaztól.)


Jogos a kérdés: vajon ezzel az irdatlan mennyiségű szószaporítással közelebb kerültünk-e a lényeghez? Önmagunk és a világ megismeréséhez? Emberi lényegünk megfogalmazásához? Vajon mi alakítjuk-e szavainkat, vagy a szavak formálnak bennünket valamiféle eleve adott, megváltoztathatatlan grammatikai sorsmatricában?


Farkas Wellmann Éva új kötete, Az itt az ottal, az elsőhöz hasonlóan, rendkívül szűkre méretezett: félszáz oldalon harminckét vers sorakozik négy ciklusba rendezve. Amikor azonban nekilátunk bejárni ezt a fizikai értelemben szűkre szabott költői világot, csalatkoznunk kell előzetes olvasói elvárásunkat illetően. Szerencsére. Mert ez a litera-túra fokozott figyelemre, intellektuális és érzelmi ráhangoltságra késztet. Újra- és újraolvasásra. Igen, olvasás közben szellemileg egyre tágul ez a világ, menny és pokol közt ingázik a lélek. A köznapi kommunikációban közönségessé vált szavak mágikus tartalmakat nyerve hajdani varázslatos erejükben fénylenek föl újra ezekben a versekben. Ugyanakkor rendkívül tudatos is ez a lírai univerzum. Farkas Wellmann Éva lírájára a klasszicizálódás jellemző, ez azonban nem puszta formai ékesség, nem csupán hideg ragyogás, hanem az a fajta önként vállalt fegyelem, szabályosan lüktető megfogalmazás, amely segít kimondani a kimondhatatlant, megnyitja a bonyolult lelki folyamatok feltárásához vezető utat. Így a klasszikus metrum nyugtalan élettel telítődik, a forma kristályos foglalatán átsüt a vágy, a szenvedély, a szorongás, a magány.


A szó, a vers mint a kifejezés,  az alkotó személyiség egyetlen esélye megkülönböztetett szerepet kap FWÉ lírájában. A szó-motívum a kimondás, az elhallgatás, a csend, a létezés esélyeire, kockázataira figyelmeztet: „Mindörökre félj:/ szavak helyett szádra miféle lég ül," figyelmeztet Hogy rosszul élj c. szonettjében. Itt a szó az, ami meghatározza a létet, a név viszi a prímet: „s a fentnek neve mikortól lesz a mély?" Ám a szó is, mint a világ, oly megfoghatatlan: „A szó is pára végül." A könyvbeli létezés vágya, a verssé válás kívánsága szintén a szó lét-értékét hangsúlyozza. Az ördög visszalép (Magyarázkodás régi kedvesének) c. versében a szó a transzcendencia lehetséges közlekedési eszköze lehetne „Csupán miattad, s könyvben jelennek lenni./ (Ha versbe szállíthatna át a szó.) E mágikus jelleg azonban a vágyakozás szintjén marad, úgy tűnik: a meghasonlás útját állja az önkeresésnek és -kifejezésnek, erre figyelmeztet a kötet vallomásos hangvételű, nyitó verse. A „Magát egykor versbe átallta írni" kezdősor egykori ígéretes költői stratégiáját felelevenítő kezdősorára felesel a verszárlatban a költői én jelenbeli meghasonlottsága: „Most ő csak ő, a vers csak vers..."


E tragikus, kudarcot sejtető felütés után azonban az önkeresés, az összhang utáni vágyakozás, az én és a te, az én és a világ bonyolult kapcsolataira szenvedélyesen reflektáló versek következnek, melyek arra figyelmeztetnek, hogy minden lemondó gesztus ellenére a szó, a vers bármennyire is relativizálódott az idők folyamán, mégis az egyetlen esélye marad azoknak, akik hitetlenül is hisznek még tikos, valóságot formáló erejében. E kétkedő hit talán legmegrázóbb vallomása a kötet közepén hangzik föl a Valami ég e versen át c. költeményben: „csak szó vagyok, csak szó a vers,/ a láng, az ég, a kedvem,/ és szó az is, hogy elviselsz, s nem tűnődsz már a merten."


S mivel a kimondás ikertestvére a hallgatás, a szóé a csend, a kötet záró verse, A dolgok arca az elnémulás lehetőségére figyelmeztet, önmegszólításos formában: „Ne írd a szót. Engedd, hogy véget érjen/ hallgatásban, mint lakomán a hajsza,/ nincs jelentés, csak jelzés, mint a vérjel,/ s áttetszőtlen, miként a dolgok arca."


Reméljük, hogy ez csupán egy klasszikus retorikai fogás, s a hallgatást újabb kötetek követik.



* Valami ég e versen át



Farkas Wellmann Éva: Az itt az ottal. Erdélyi Híradó Kiadó - FISZ, Kolozsvár-Budapest, 2011

 


 

2009. március 28.
Elek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Kürti László verseiSzabados Attila verseiAjlik Csenge verseiLövétei Lázár László: Szervraktár
Kontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnekEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png