Olvasónapló

zsur

 

Csepcsányi Éva

 

A gyerekszoba titkai

 

Az „anya–apa-egy-két gyerek” mikrocsaládok korában sokan ismerhetik azt a kisgyerekkorból megmaradt szorongást, mely a villanyoltás után menetrendszerűen következett. A panellakás nagyszobájában anya, és jobb esetben apa alszik az egyéves kistesóval, a „nagy” pedig külön, a kisszobában. A függöny elhúzva, a lámpa lekapcsolva: és a szülők mit sem sejtenek a rémekről, melyek ilyenkor „bújnak elő” a kis szoba minden sarkából:

„a párna és a lepedő / érintkezéséből keletkezik / vékony porréteg és / lakáspenész hívja elő / nyirkos helyeken a kihullott / fogakból font láncot védelmül / a folyamatos szél ellen a foglánc / tartja meg a súlyát”(Az ágy alattiak II.)

Tóth Kinga Zsúr című kötetének mondókái efféle érzéseket, tapasztalatokat, traumákat beszéltetnek ki a lírai énnel, aki egy kisgyerek perspektívájából, de egy felnőtt tudatosságával szemléli a világot:

„apa ujjal mutat a legtöbbet használt / anya trágár ha felemelem / a tesóm lány férjhez megy / az öcsém jól táplált / a legnagyobb üres ő a tabu / nincs közös töve velünk / és nem beszél rólunk ő sem” (Ujjcsalád)

A kötet alcíme, a más mondókák nem is próbál félrevezetni: mondókák, versikék ugyan a Zsúrban található írások, de némiképp mások, mint a megszokott, klasszikus mondókák. Bár sok helyütt élnek az ezekre a versikékre jellemző virágnyelvvel, de eltérnek is attól, modernebbek, szókimondóbbak, és többet sejtetőek.

Régen, akár a népdalok, balladák esetében, az emberek a mondókákban is a hétköznapi fájdalmaikat, a szerelmet, a halált, a születést, az életet és annak misztériumát mondták el, szedték rímes, könnyen megjegyezhető sorokba.

A Zsúr művei maiak, és aktuális problémákra reflektálnak: széthullott család, válás, az apa hiánya vagy alkoholizmusa, molesztálás, a kortárs gyerekek kiközösítő magatartása és a magányból fakadó szorongás:

„három része van a gyomrának / a legnagyobban terített ott eszik / a medve krumplit meg fejes salátát / van hozzá abból nyílik egy / kamra ott a legkisebb alszik / egy emeletes ágyon / alattuk a könyvtárban színes / kifestők ott lehet festeni / erről beszélnek az osztályteremben / a falak pedig lassan csorognak” (Erről beszélnek)

Magába vonzza az olvasót Tóth Kinga kötete, annál is inkább, mivel a számozott versekhez rendelt illusztrációk – melyek szintén a szerző munkái – „gyerekrajzok”, és szorosan kapcsolódnak a szövegekhez. Néhol egyenesen úgy tűnik, a képet magyarázza, elemzi a mellette olvasható versike. A mondókák légköre nyomasztó, feszült, vibrál a mögöttes fájdalmaktól, ki nem mondott titkoktól és szenvedésektől.

A kötetcím csak tovább fokozza ezt, hiszen a zsúr általában olyan esemény, ahol a gyerekek önfeledten szórakoznak. A felnőtt szemszögéből persze, aki nem lát bele a gyermeki mikrovilág törvényeibe, és hatalmi rendszerébe, és abba a szorongásba, mely egy-egy gyerek hallgatása mögött rejtőzik.

A Zsúr egyszerre felhívás, jel és elgondolkodtató kötet egy olyan világban, egy olyan világról, mely hol az agyonhallgatással, hol a túlbeszéléssel őriz és véd egyes tabukat.

 

Tóth Kinga: Zsúr. Prae, 2013.


Főoldal

2014. augusztus 29.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiCsík Mónika tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Finta Éva verseiFarkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokKiss Ottó: Lieb MihályDávid Péter: Ecce homo
Tóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekérHaász János: A puskás emberAbafáy-Deák Csillag: Csók sem volt
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png