Szilágyi András
A szépség felismerő tekintete
Ale Ildikó festőművész Vetületek címmel megrendezett kiállítása a gyulai Erkel Ferenc Kulturális Központ- és Múzeumban
A kultúra, így a képzőművészet is, az érzelmi-értelmi érzékenységet igyekszik fokozni és fenntartani az emberben. Hamvas Bélát idézve: „a láthatatlan láthatóvá tételével” varázsol el bennünket. Ale Ildikó tudatosan készült a „varázslásra.” A Békés megyéből elszármazott alkotó Medgyesegyházán született, Mezőkovácsházán nőtt fel, s a szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola rajz szakán, majd ezt követően a Magyar Iparművészeti Egyetemen végzett. Tagja lett a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, s az idők folyamán nem csupán regionális, hanem országos és nemzetközi tárlatokon is rendszeresen részt vett alkotásaival. Jelenleg Szegeden él és alkot. A tárlat anyagát Vetületek címmel, huszonhét vegyes és pasztell technikával készült alkotás, közöttük: a Textilpillanatok, a Tájaim illetve Tájrészletek ciklus, valamint a Csendélet érzet, az Álom lap III., a Megérkezés, a Mese s az Éjjeli séta együttese alkotja.
A tánc-, a költészet-, a zene-, majd az öt ciklusból szervezett művészeti kísérleti program után a gyulai kiállításon az alkotó új nézőpontot választott, ahol nem csupán felfedezi, hanem ki (is) jelöli a maga számára a textil- és az utazás „léleklakozó” pillanatait, élményeit. Az új nézőpont, a tárlat hangsúlyát képező Textilpillanat ciklus, ami tíz mű egységéből szerveződött. Az észrevétlen szem tekintete, a képalkotás női érzékenysége, amiben nem csupán a forma-, a szín- és a hangulat kapcsolatát, hanem a ruhák titokzatos természetét is átlényegíti (Textilpillanatok I–X.). Megfigyelhető, hogy a Textilpillanatok ciklus „képvetületei” különlegesen érzékenyített kompozíciókból, hol a konkrétságukban, hol elvontságaikban, hol sejtéseikben az érzelmi-gondolati alakváltozások és színtalálkozások módján szerveződtek. (Textilpillanatok I–X.)
Nem csupán a szófán, a karfán, a széken elhelyezett anyagok észrevétlen szépségpillanatai, nem csupán a különböző ruhaanyagok esetlegessége, színrajzolata, érdessége, nyersessége, lágysága, finomsága, hanem az ablakfüggönyön beáramló fénymintázatok fuvallatszerű változása, vagy egy leesett blúz, egy ottfelejtett pulóver, a gyűrött sál, a levetett kabát színformáinak kölcsönhatása is (Textilpillanatok IV–VII.). Mindezeken a hatáson túllépve Ale Ildikó a szecesszió ornamenseihez kötött életérzést az atmoszférateremtés lírai, elvont színformáival ellenpontozza (Textilpillanatok I–III.) Műveinek jelentése nem is értelmezhető elbeszélő módon, inkább a metafora jelentés képköltői áthatásaival (Textilpillanatok IX–X.). Arról a szimbiózisról van tehát szó, amelynek elemei verbálisan pontosan meg nem nevezhetők, de közelítéssel megállapítható, hogy a több nézőpontú egyidejűség, a metszet-hatás, a képfelületet kitöltő vonalrendszerek dús vegetációja, egyensúlyban tartásra, a színformák tagolása, felbontása, áthatása és nem utolsó sorban a konfigurálása az, ami művészetében jellegadó (Textilpillanatok IV–VI). Ugyanakkor sajátos, hogy a felfedezett pillanat kompozíciós összefüggése válik képtartalommá, ami azon túl, hogy „léleklakozó” erővel szerveződik, egy képzeletbeli „képbeállítás” szerint is értelmezhető. Ebben a vonatkozásban nem csupán azt figyelhetjük meg, hogy milyen árnyalt közvetítő anyag a pasztell technika, vagy milyen a textíliák szín- és forma kapcsolata, hanem azt is, milyen metamorfózisokon mennek át a ciklus egyes művei (Textilpillanatok VII–X.)!
Közelebbről – a művek alakzatai színformái folyamatos változásban, illetve metamorfózisban (átváltozásban) vannak. A tárlat második részét alkotó Tájaim ciklus tizenegy műve nem a konvenciók szerinti befogadás elvárásait szolgálja. Az alkotó nem kell versenyre a valóság pontosságával, éppen ellenkezőleg, a képzelt útvonalhálók tagolása, az álomszerű színsziporkák játékos és érzéki képfelületeket alkotnak, amiben a néző-értelmező a saját út megtalálásához (is) találhat lelki inspirációt (Tájaim I–III.). E művek enigma-effektusa, érzelmi kisugárzása olyan titkokat őrző érzetet kelt az értelmezőben, olyan élményszerű állapotba emeli, amiben nem az a fontos, hogy pontosan ki-kicsoda és mi-micsoda, hiszen nincsenek kijelölve a képtérben utazási helyszínek, de nem tudható azt sem, hogy ki hová, illetve merre tarthat, mégis, vagy ennek ellenére esztétikai mineműségű érzékenyítést értelmezhetünk (Tájaim V–XI.)! Itt is tetten érhető az utazás élményét felfedező, játékos alkotószemélyiség, aki az ornamensek és geometriai formák térbehelyezésével szabadon áramló dekoratív színformákat alkot (Tájaim VIII–X., Megérkezés). Ale Ildikó műveinek értelmezése során tehát nem elhanyagolható felismerés, hogy a feldolgozott tematikák KÉPI VETÜLETEI egyfajta fordításként, parafrázisaként, szabad átköltéseként is ÉRTELMEZHETŐEK. Ebből következően az egymást követő ciklusok a szépség felismerő tekintetében új referenciákká, új kiindulópontokká (is) válnak (Körtés csendélet III.). A képzőművészet a művet néző értelmező által létezik. De azon túl, hogy Ale Ildikó festőművész kiállítása nem mindennapi meglepetés, különleges alkalmat teremt az érdeklődők számára egy magasrendű és egységes esztétikai színvonalú anyag élményszerű megismerésére, befogadására. A kiállítás megtekinthető szeptember18-tól október 15-ig. www.aleatelier.hu 2017. szeptember 28. |
Képzőművészet Hozzászólást csak regisztrált felhasználó tehet! A regisztrációhoz kattintson ide! A bejelentkezéshez kattintson ide! Hozzászólások
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan. |
Hírek
A Körös Irodalmi Társaság jubileumi karácsonyi estjeIrodalmat a fa alá!Győrei Zsolt és Schlachtovszky Csaba könyvbemutatója Békéscsabán Erős Kingát választották a Magyar Írószövetség elnökének Mától újra kikötőváros Kolozsvár Szerkesztőségi információ - címváltozás Több száz program a 25. Marosvásárhelyi Nemzetközi KönyvvásáronDarvasi László és a Magyar sellő BékéscsabánKonferenciával emlékeznek Oláh Jánosra a PIM-benBodor Ádám és Czakó Gábor részesült a Nemzet Művésze díjbanFehér Boldizsár kapta az idei Margó-díjat Két irodalmi Nobel-díjat jelentettek beMa kezdődik a Margó FesztiválSzabó T. Anna díjátadós estje BékéscsabánÖsszes
Versek
Prózák
Abafáy-Deák Csillag: VeronikaEgressy Zoltán: ÖtvenSzabó T. Anna: AlagsorsKontra Ferenc: A faun és a feketerigó Sántha Attila: Agyafúrt detektív nyomozSzil Ágnes: Egyforma, ugyanolyanTóth László: A fiatalember csúcsformábanDragomán György: Vulkánvizes lágytojásZombimedvék támadtak a migráns selyemfiúkraTemesi Ferenc: Méretségi vizslaKötter Tamás: BosszúvágyTóth Erzsébet: Én lettem volnaSzilasi László: Kései házasságHaász János: Apa csak egy voltÖsszes
Kritikák
Maradunk a FöldönAz azsagonjáróKínlódás és elragadtatás - Szabó T. Anna: HatárRendszerújra Hideg bűnök - Székely Csaba: IdegenekA tömeg- és a bolytársadalom veszélyeiLevelek a magyar hétköznapokrólMúlt(kút)ba merülés - Oláh András verseskötetéről Kárpátalja, a halott földTúl a teljességen - a 361°-rólNyelvek, világok, határok - Tóth László Wittgenstein szóvivőjérőlAz árulás testi kényszereRóni a kilométerek mondataitZsánertetoválások kontinense - Horváth Benji: A dicsőséges Európa Összes
Esszék, tanulmányok
A kétfejű fenevad ősbemutatója a TérszínházbanMese és filozófia Weöres Sándor drámáibanKép és identitás Weöres Sándor Le journal című versébenOrpheusztól Próteuszig Kong a gong - Napmetaforák Kassák Lajos kötetébenGyóni Géza költészetérőlAz önelvesztés és önkiteljesítés formái Ady Endre szerelmi lírájábanA költői beszédmód és szereptudat új formája: a Végvári versekVallásos motívumok Krúdy Gyula ifjúkori elbeszéléseiben„Ami belőlem az írás szűrőjén áthatol” „Beszéld át velem” - Három emblematikus szöveg a közelmúlt istenes irodalmábólZalán Tibor Papírvárosai Térey János verses regényei és az irodalmi hagyományFerdinandy György: Könyvheti megnyitóÖsszes
Drámák
Csík Mónika: Az ember tragédiája - Nyolc és feledik színDarvasi László: Karády zárkájaAcsai Roland: Farkasok Pozsgai Zsolt: A Szellemúrnő Győrei Zsolt – Schlachtovszky Csaba: Jácint pereVörös István: Pisztoly az asztalonMario és A VARÁZSLÓBartis Attila: RendezésV á r k e r t i J u l i s k a, avagy a szerelmi bűzfészekPotozky László: SztrodzsegonSzil Ágnes: MindenáronZalán Tibor: A fáklya kialszikVörös István jeleneteiHáy János drámájaÖsszes
A jó tanuló felel
Falvai Mátyás Karinthy Frigyesről Miklya Anna Mikszáth KálmánrólBene Zoltán Tömörkény IstvánrólSopotnik Zoltán Nagy LajosrólPotozky László Franz KafkárólCsepregi János Csáth GézárólDemény Péter Mikszáth KálmánrólKrusovszky Dénes NovalisrólBabiczky Tibor Krúdy GyulárólMaros András Gelléri Andor EndrérőlÖsszes
Tündérkert
Kiss Tibor Noé: Tovább és továbbSopotnik Zoltán: Megismerni a metafizikátHorváth László Imre: Kedvenc olvasmányaimMaros András: Pisti és VerneTallér Edina: BowieÁfra János: Nem érteni és megszeretniTóth Kinga: TülkölniFerdinandy György: A művészet a sérültekéSzilasi László: Nem tudom...Csabai László: Hitetlenül hinniÖsszes
Bejelentkezés
|