Képzőművészet

 Gaburek1 

 Régi gyár (1975; Munkácsy Mihály Múzeum)

 

Turok Margit

 

Bevezető gondolatok Gaburek Károly kiállítása elé*

 

Alkotói pályája mindössze 26 esztendőt ölel fel, de ez az idő is elegendő volt számára ahhoz, hogy egy egységes, egyenletes színvonalú művekből álló œuvre-t építsen fel. A kétezer darabból álló életműnek most csak a töredéke, 44 db látható ezen kiállításon, viszont olyan meggyőző művek kerültek kiválasztásra, amelyek vitathatatlan bizonyítékai tehetségének, felkészültségének, elhivatottságának.

Mesterségbeli tudását főiskolai mestereitől Miháltz Páltól és Szentiványi Lajostól átvett értékek igazították: a hazai táj szeretete, az impresszionizmus és posztimpresszionizmus szintézisének eredményei, a posztnagybányai stílus jellemzői, meditatív szemlélet, plein air frissesség. Igen rövid idő alatt járta be a modernség útját, az impresszionizmustól a késői romantikán keresztül, Cézanne-on át a magyar szimbolizmusig. A tapasztalatokat azután önmagán átszűrve, sajátosan egyéni alkotások sorát hozta létre. Ennek a rendkívül következetes művészetnek darabjai egyetlen stílus vagy irányzat mesterséges fiókjába sem kényszeríthetők bele.

Művészi felfogásának fontos elemei szerint: a természetben mindig harmónia van, az isteni fény mindig fényes és fehér, az atmoszféra viszont mindig színes. A komponálásnak mindig a természetességet kell szolgálnia.

Valóságról alkotott képének kiindulópontja az Egész, amely a részek harmonikus egységében nyilvánul meg, amelyben minden összetevő azonos az Egésszel. Lebontja az Egészet, majd a részekből újat épít. Ez indokolhatja a képszerkezet tisztaságára való törekvését is. A táj nála nem tárgyként tételeződik, hanem az emberrel egyenrangú élőlényként, amit az isteni fény tart életben. Az ember feladata őrizni és gyarapítani azt. E felfogás, és a minden alkotásában jelenlévő aranymetszés törvénye nyomán válhatnak tájképei spirituális és/vagy transzcendens tartalmak hordozóivá.

A térbeliség érzékeltetését is sajátos módon oldja meg. A szecesszió által kedvelt szabadon áramló színes formákat, az ívelt vonalakkal határolt síkfelületeket úgy rendezi egymás mögé vagy fölé, hogy azok a mélység és távolság, sőt az időbeliség érzékeltetésére válnak alkalmassá. Másként fogalmazva: azt látjuk, amit a szemünknek látni kellene. Mert a természetben nincs szögletes forma. Látnunk kell, hogy az alföldi táj, amelyben e képek fogantak, nem sík természetű, hiszen a szél és a víz, de az ember által tájba épített mesterséges halmok hullámos képleteket hoznak létre a sík földfelületen. Hogy a tájnak ez a hullámzása megfelel az atmoszféra rezgéseinek, lüktetése egyben az időbeliségnek, múlt, jelen és jövendő állandó körforgásának is a ritmusa. Ebből az aspektusból érthető meg ragaszkodása a hagyományhoz. A hátteret felépítő kisebb és nagyobb színes felületeket finom átmenteket alkotó festékpászmákkal kapcsolja össze, hogy az egység a képfelületen jöjjön létre.

Képein tartalmi, kifejezésbeli elemekben manifesztálódnak azok a szorongások, elbizonytalanodások, amelyek őt nyomasztották: a vidékiséget megélő művész kitaszítottság-érzése, a levert ’56-os forradalomban lelkesen részt vett ember szorongásai, a saját család utáni beteljesíthetetlen vágyakozás kínja. A kiállításon bemutatott műveket az üzenetük alapján, szubjektíven, három csoportba osztottam: 1. portrék és csendéletek, 2. az élő táj képei 3. az élet-emlékezés képei.

Önarcképéről földszínekkel festett sötét ruhában, frontális beállításban néz velünk szembe a szomorú arckifejezésű művész. A fény és az árnyék karakterformáló hatását használja ki, amikor arcának két felét, a tartalmi mondanivaló érdekében eltérően világítja meg. A megvilágított fél arc kap karakteresebb szerepet, amit erősít a háta mögötti falfelület aranysárga színűre festett felületsávja. Az ábrázolás toposza a középkorból és a korai reneszánsz idejéből ismert, így utaltak ugyanis a gonosz erők jelenlétére. A megvilágított fél arcon a fény elmélyíti a barázdákat, ráncokat, kiemeli a tágra nyitott szomorú szemet, ezzel érzékletessé teszi a művész elbizonytalanodását, kiszolgáltatottságát. A meghatározhatatlan irányból érkező fény, az aranysárga háttérsáv, a hármas osztás az isteni jelenlétet is jelzi.

A Holt Körös című kép közepén szélesen tárul elénk a víztükör. A képkivágás olyan hatást kelt, mintha közvetlenül a vízparton állnánk. A fényes sugarak a víz felszínén és az atmoszférán színes reflexeket váltanak ki, megtisztítják és az élet jeleivel gazdagítják a földi világot. A folyóvíz világokat köt össze, tisztító, termékenyítő és romboló funkciót is hordoz. A szemlélő a holtnak elnevezett víz mellett állva részesévé válik a természet folyamatos isteni megújításának, a teremtésnek, és ráeszmél az ÉLET és a LÉT közötti összefüggésekre mint elsődleges értékre. Gaburek fentebb említett, fényről vallott felfogásának és mesteri fénykezelésének is egyik ragyogó példája ez a kép.

A Naplemente (1983) középterét a Körös víztükre tölti ki, teljes szélességben. Jobbról középen a nap aranyos sugaraitól keletkezett ún. aranyhíd ível át, amely a kép szerkezeti elemeként a horgászra vezeti a tekintetet, másrészt a figurával összehasonlítva, a méretarányok közötti különbséggel az ember kiszolgáltatottságára is felhívja a figyelmet. A híd a Teremtőt és teremtettet kapcsolja össze: a szellemi átváltozás helye, ahol Bartók Cantata Profanájának kilenc szarvasa is átváltozik. A háttal ülő staffázs alakot a romantika az elvágyódás, a magányosság, az elhagyatottság jelképeként használta. Gaburek reményteljes feloldást ad a pesszimista színezetű jelképnek, és éppen az aranyhíd szerepeltetésével. Ez a kép a művész istenkeresésének megnyilatkozásaként is értelmezhető.

A család utáni beteljesületlen vágyakozás emlékképének tekinthetők a nőkkel és a családdal kapcsolatos festmények. A reménytelenség szomorúságát hordozza a Fürdőző nő, valamint a Menyasszony nőalakja. A csekély mennyiségű vízben ülő mezítelen nőalak a teljes lemondás érzését sugározza. A trónon ülő Menyasszony mély fájdalmának megszólaltatói a fehér ruhájával erős kontrasztot mutató, vörös színben vibráló rózsák a koszorújában, és a bal kezében tartott játék baba. Az Anyaság a beteljesülés vágyképét idézi meg átszellemült, a reneszánsz szoptató Madonnákra hasonlító beállításban, szabadban megjelenő látomásként. A meghitt páros fölé boruló fa ágain piros almák virítanak, amelyek az elvesztett paradicsomi állapotra utaló jelzések.

A legfontosabb tartalmi mondanivalót ebben a témában a Parasztcsalád című festmény rejti, amelyen a család eszményét jeleníti meg. A képen szereplő négy alak és a környezetük karakter nélküli. Az alakok mozdulatlanságba dermedve állnak, szinte egy testet alkotnak és egy irányba néznek. Ez a szeretet egyértelmű kifejezése. Fejüket glóriaszerűen koronázzák a mögöttük látható fák gömbszerűre formált lombjai, szinte ezekből a fákból nőnek ki a természet gyermekeiként. A valószerűség érzésének kiküszöbölése megállítja az időt, mert a saját család utáni vágy beteljesíthetetlen maradt. A képet megbékélés hangulata lengi át.

Népi kultúránk szellemi szintjét képviselő népmeséink égígérő fája tengelyként köti össze az égi és a földi világot, odvában hősök születnek. A keresztény ikonográfiában az élet és a tudás fájaként ismerjük, így állnak párban, a Paradicsomban. A kiállítás Almafája (1976) az életfát képviseli, transzcendens jelenségként lebeg a gömbformájú lombozattal megfestett fák között, a hullámos, színes, vizet idéző talaj fölött. Törzse és ágai vérvörösen izzanak a fa belsejéből kiáradó, az élet tüzét idéző fénytől. Az ágakon aranyos fényt sugárzó magkezdemények (életcsírák) ülnek, közöttük itt-ott egy-egy arckezdemény is felsejlik. A fából kisugárzó termékeny fény megtermékenyíti a többi fát is. A Mesefa a tudás fájaként értelmezhető. Altalaja szintén hullámzó, de itt a remény zöld színében pompázik. Ennek a törzsét is vérvörös izzásúvá teszi a belülről kifelé sugárzó fény. Égbe nyúló ágainak száma 13 (1+3) = 4, amely a számmisztikában a földi fizikai valóság egységének minőségjelző száma. A gömbformájú lombok száma 6 (5+1), öt már kifejlett és betagozódott (átszellemítődött) az égi szférába. Az Egy a Teremtőt képviseli, a mindenséget, a Három a család és a Szentháromság egységének kifejezője. A Hat a cselekvés száma, amely a Jézus áldozatát jelentő ötös számból és az isteni Egy képviseletéből tevődik össze. A fa egyik ága finom ívben a talaj fölé hajlik, hogy súlyos magkezdeményével megtermékenyítse azt. A mellette álló ifjú fa lombjának felső része a mesefa baloldali lombjával érintkezik, arra emlékeztetve, hogy mindig a hagyomány termékenyíti meg a jövőt.

Gaburek Károly 1960-ban diplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskolán, mint díszítőfestő. Nem maradt a számos lehetőséggel kecsegtető fővárosban, hanem a „nagyobb kalandot” vállalta, visszatért szülővárosába. A szülőföld szeretete és az itt élők iránt érzett tisztelet és szeretet, a családja iránti elkötelezettség és a helyi értékek őrzésének vágya motiválta.

 

* Csabán élő lélek. Gaburek Károly festőművész emlékkiállítását a Munkácsy Mihály Múzeum Múzsák Termében tekinthetik meg a látogatók 2014. július 30. és augusztus 31. között. A tárlat kurátora Gyarmati Gabriella művészettörténész. (A szerk.)

 


 

Gaburek2

Póstelek (1970 körül; dr. Frankó Károly gyűjteménye)


Szilágyi András

 

Csabán élő lélek

 

Gaburek Károly (1936–1986) békéscsabai festőművész emlékkiállítása a Munkácsy Mihály Múzeum Múzsák Termében.

 

GABUREK. Ha elhangzik ez a név, akkor a Békéscsabán élő közép- és idős nemzedék azt mondja, igen, A FESTŐ! Nem tartozik műveinek értelmezéséhez, de alakja némi túlzással a hatvanas-hetvenes évek békéscsabai életében „városképi” jelentőségű volt, mert hordozta magán a bohém művésszel szemben kivetített és elvárt szerepklisé minden jellemzőjét. Számos képe megtalálható a megye és a város közintézményeiben valamint polgáraik lakásán.

Ha valaki felidézi a békéstáji képzőművészet félmúltját is, akkor nem lehet nem észrevenni, hogy a realista ábrázolás milyen sajátosan köti össze a hely szellemét az érzelmek személyes színképével. Művészetről nem is lehet úgy szólni, akármilyen röviden sem, hogy ne utaljunk arra a korra, amelyben létrejött, s a múltra, amely megelőzte. Gaburek Károly festészete nem tartozik közvetlenül iskolákhoz, festői csoportosulásokhoz, de művészete elválaszthatatlan az alföldi táj szemléletétől. Rendszerint a szolnoki és hódmezővásárhelyi művésztelep festőművészeinek tevékenységét jelöljük „alföldi festészetként”, de erről, szigorúbb művészettörténeti értelemben nem beszélhetünk, mert a nagybányai művésztelepen alkotó meghatározó képzőművészekkel szemben, az úgynevezett „Alföldi festők” nem tömörültek iskolába. Mégis, vagy ennek ellenére – szemléleti rokonságuk alapján – olyan festőcsoportot alkottak, amelynek kisugárzása a békési tájegység képzőművészetében is érvényesült. A kiállításon szembesülhetünk az alkotásokkal és feltehetjük kérdéseinket. Gaburek a megkésett nagybányai szemlélet, vagy posztimpresszionista, netán a romantikus népies tartalom hordozója? Más megközelítésben – a provincializmus „üvegházi kaktusza”, a hely szellemének érzékeny ecsetű lírikusa, aki rossz helyre született? Mielőtt a provokatívnak tűnő kérdésre választ adnánk, értelmezzük a torzóban maradt életművet! Valaki művészeti rangját természetesen nem a pálya hossza adja, hanem mindenekelőtt alkotásainak esztétikai minősége. Gaburek Károly hátrahagyott (és megmaradt) életművének az eddigi legteljesebb válogatása tekinthető meg a kiállításon, de festészetét az igaztalan vádak, a kétes felmagasztalások útvesztőiből csak az elfogulatlan és illúziómentes elemzés emelheti ki. A Munkácsy Mihály Múzeumban bemutatott képanyag ennek a feladatnak az elvégzéséhez nyújt segítséget, s a festő halála óta eltelt huszonnyolc esztendő pedig időtávlatot.

A Gaburek Károly festőművész 1936-ban született Békéscsabán, s bár édesapja is festett, már 1951-től a legendássá vált Mokos József pedagógus-festő szabadiskolájába járt. A tehetséges tanítványt 1955-ben felvették az Iparművészeti Főiskola díszítőfestő szakára, ahol alapos mesterségbeli tudásra tett szert. A pályakezdést azonban az ötvenhatos forradalom eseményeiben való részvétel nehezítette. Rövid, szentendrei időszakának kivételével, élete végéig Békéscsabához, illetve a békési tájhoz kötődik alkotópályája.

 

I. Realista-monumentális jellegű korszak

 

Gaburek Károly művészete három korszakra bontható, megállapítva, hogy a torzóban maradt életpálya belső folytonosságát az emberrel összenőtt természet időszerű (és időtlen) együttélése adja meg. A pálya nehezen indult. A fokozatosan kibomló realista képtémák fegyelmező, rendteremtő ereje mögött, a látszaton felülemelkedő térbeli otthonosság, egyedi és meghitt érzékiség, a személyes érvényű átélés őszinte vizuális üzenetei húzódnak meg. Az első, realista és monumentális igényű korszak munkáiban természetesen tetten érhető a mesterek stílusszemléleti hatása. A természetfestés itt még részletezően, anyagszerű pontossággal ábrázolja impresszióit, mint ahogy belefért volna a kompozíciók naturalizmusába. Ugyanakkor a nagybányai szemlélet szuggesztiója el-elgyengítette, de minden kísértés ellenére, nem fordította az akadémizmus irányába, sajátos plein-air szemléletet érvényesített műveiben. A hatvanas évek második felében megérinti Kohán György monumentális szemlélete, de ebben a próbálkozásában a tér-tömegszervezés arányait nehezen építette be a képtérbe. A továbbiakban láthatunk olyan balladai tömörségű sorsszimbólumokat, ahol az életképek és portrék drámai színellentétekre építve jelennek meg – kifejezve egy változó életforma motívumait. Érdekes megfigyelni, hogy e korszak témafelvetéseiben a monumentalitás igénye és a megvalósítás szerves képépítési folyamata között néha alig észrevehető, máskor egészen nyilvánvaló a diszkrepancia, az egyenetlenség. Néhány művén megjelenik a naiv népi formavilág ártatlansága, panteizmusa is. A műveken, saját önmeghatározása és az útkeresés gyötrő formanyelv keresése, kifejezéskényszere érhető tetten.

 

II. Újszecessziós-organikus korszak

 

A változás korszakhatára a hatvanas-hetvenes évek fordulójára tehető. A módosulások tetten érhetők a szélesen felvitt dekoratív színpászmákban, az íves formát képző „szaggatott” ecsetjárásban, a kompozíciót egybeszervező organikus látásmódban. Az ábrázolás tárgyát tekintve elsősorban csendéletek, aktok, portrék, valamint az alföldi életképek gazdagítják munkásságát. Művészetének tekintélyesebb részét a hagyományos tájképfestészeti tematika uralja.

Gaburek vizuális szellemterében a művészet és valóság mégsem válik külön; a látható, az érzékelhető természeti világot fölényesen, de nem önkényesen alakította. Életének rövid, fent már említett szentendrei tartózkodása azért is vált fontossá, mert a hely szelleme (hagyománya) radikálisan vetette fel számára a tradícióhoz való kapcsolódást. A nagybányai festészet, az ugyancsak békéscsabai születésű, Perlrott Csaba Vilmos dekoratív expresszionizmusa, illetve szemléletének hatása is kimutatható. Érzelmeit, egyrészről a színtelítettség érzékenységével, másrészről a formai motívumok változását /mozgásállapotát kifejező expresszív attitűddel fejezi ki. Az időrendet követő további művek azonban nem csupán színeiben önfeledtek, hanem a festett témák érzelmi állapotában is. A festőt a békési tanyák, házak, szántóföldek látványa, a körösök ártereinek világában a természet erőinek változása, hullámzása, egymásnak feszülése foglalkoztatta elsősorban. A második korszakban jut festészetében a „legmesszebbre”, s ennek a korszaknak vannak kiemelhető, esztétikai értelemben vett maradandó alkotásai.

 

III. Expresszív-kolorista korszak

 

Harmadik, expresszív-kolorista korszaka torzóban maradt. Életszeretetet sugárzó, napfényes színtelítettségű művek sorát láthatjuk, amelyben uralkodóvá válik a Körösök völgyének, a harmóniát kereső ember és természet viszonyának lírai vallomása. A hitelesség bizonyossága, hogy Gaburek Károly nemcsak kívülről, de belülről is ismerte festészetének alanyát és tárgyát. Festészetében itt is az élmény szuggesztív képi ereje határozza meg a kifejezési formát. E látszólag szűk táji környezet kimeríthetetlenül gazdag témát nyújt számára. Érdemes megfigyelni, ahogyan még a hagyományos képi gondolat is lelki- és szellemi folyamatok tárházává válik, a motívumok között pedig élményszerű asszociatív kapcsolatot teremt. A dekoratív színalkalmazás és térképzés, a merész formai tagolás szenvedélyes temperamentumot rejt. Lírai kolorizmusa, expresszív formanyelve szerint adott esztétikai elemzést a természeti valóságról – a békési táj eleven szépségéről.

Festészetének összefüggéseiben tehát nem csupán az ábrázolt természeti kép realizmusán nőtt túl, hanem időbeli konkrétságán is. S bár a békési tájhoz való hűség, a „közérthetőséghez” való ragaszkodás önmagában nem tekinthető erénynek, a természeti és társadalmi élet hétköznapi összefüggéseit kereső vizuális szemlélet minőségi igénye már annál inkább. Még akkor is, ha a hely szellemiségét közvetlenül előtérbe helyező realista kifejezésmód kontextusai alapvetően megváltoztak

Végül, de nem utolsó sorban az emlékkiállítás meggyőzően bizonyítja, hogy az úgynevezett „békéstáji szellemtér” az alkotó számára nem a kényszerűség provincializmusát, hanem ihlető otthonosságot jelentett. Gaburek Károly művészetét a széles közönség (a szűk szakma) nem ismerte/ nem ismerhette meg átfogóan, ezért különösen fontos életművének teljes bemutatása, és nem utolsó sorban művészettörténeti feldolgozása.

 


 

 Főoldal 

 

2014. július 30.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiCsík Mónika tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Markó Béla verseiFinta Éva verseiFarkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokKiss Ottó: Lieb Mihály
Ecsédi Orsolya novelláiEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png